top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJuf Angelique

Thema Sinterklaas: De huishoek

Bijgewerkt op: 16 feb.

Kinderen vinden het heel fijn om rollenspel te spelen. Hiermee verwerken ze alle gebeurtenissen en indrukken die ze meekrijgen. In deze blog geef ik je suggesties voor rijk rollenspel in je huis-/themahoek bij het thema Sinterklaas.



Het huis/kasteel van Sinterklaas


Algemeen:

Natuurlijk moet Sinterklaas in Nederland ook een plek hebben om te wonen.

Voor deze hoek zijn niet veel aanpassingen nodig.

Je kunt er je bestaande huishoek voor gebruiken of een themahoek voor inrichten.

Het meest ideale is om er een aparte hoek van te maken, zodat de huishoek bij de themahoek op bezoek kan gaan.

Je kunt het huis/kasteel ook met karton, lappen of een beschilderd laken maken.

Hang foto's van Pieten en Amerigo aan de wand.

Je kunt kiezen voor een bepaalde kamer: De slaapkamer, de werkkamer van Sint enz... of meerdere kamers maken. Maak met tape een parkeerplaats voor Amerigo op de vloer


Mogelijkheden voor spel: De kinderen spelen in het huis van Sinterklaas.


Eerst op verkenning:

Om de kinderen tot spel te stimuleren ga je eerst op verkenning om een stevig fundament voor het spel te creëren. Je kunt van tevoren bijvoorbeeld de volgende dingen bespreken:

  • Waar Sinterklaas woont.

  • Welke kamers zijn er in het huis van Sinterklaas?

  • Welke spullen gebruikt Sinterklaas?

  • Wat heeft Sinterklaas aan?

  • Wat zegt Sinterklaas tegen de Pieten?

  • Wat doet de Sinterklaas zoal?

  • Wat schrijft Sinterklaas?

Gebruik de eigen belevingswereld, interesses en ervaringen van de kinderen, foto's, boeken, vertelplaten, filmpjes, poppenspel of speel een stukje in de kring om de voorkennis over het huis van Sinterklaas te vergroten.


Manipulerend spel:

Kinderen zullen in hun spelontwikkeling eerst manipulerend spel laten zien en daarna pas rollenspel. Manipulerend spel wat in deze hoek uitgelokt kan worden is bijvoorbeeld:

  • Het open en dichtdoen van het boek

  • Het lopen met de staf

  • Het rondlopen in de hoek

  • Het aaien van het paard

  • Het op-/afzetten van de mijter

  • Het aan-/uitkleden

  • Krabbelen in het grote boek

 

Rollenspel:

In deze hoek worden de kinderen uitgenodigd om tot rollenspel te komen. 

De rol die de kinderen spelen bepaalt voor een groot deel welke handelingen ze uitvoeren. 

Om het rollenspel beter tot z'n recht te laten komen kun je bijvoorbeeld de volgende situaties voorspelen:

  • Sinterklaas is moe en gaat slapen

  • Sinterklaas gaat lezen en schrijven in het grote boek

  • Sinterklaas kan brieven schrijven of typen op zijn computer

  • Sinterklaas kan tekeningen bekijken

  • Sinterklaas kan met de pieten kletsen of bellen

  • Sinterklaas kan verlanglijsten lezen

  • Sinterklaas kan pepernoten goedkeuren

  • Sinterklaas kan de dagen aftellen op zijn kalender enz.

  • De pieten kijken af en toe hoe het met Sinterklaas gaat.

  • De Pieten brengen Sinterklaas eten

  • De Pieten vertellen wie zoet is en wie niet (zodat Sint dat in het boek kan schrijven)

  • De Pieten komen tekeningen brengen

  • De Pieten laten Sint de pepernoten controleren

  • De Pieten verzorgen Sinterklaas zijn paard, enz.


Materialen:

  • Aftelkalender

  • Bed met een rode deken (met gouden kruis)

  • Boeken over Sinterklaas

  • Boek van Sinterklaas, waarin de kinderen mogen schrijven

  • Brievenbus

  • Bureau

  • Chocoladeletters

  • Computer/toetsenbord

  • Doosjes van chocoladeletters

  • Foto's van Amerigo en de Pieten aan de muur en op het bureau

  • Haard/kachel

  • Handpoppen van Sint, Pieten en Amerigo

  • Hemelbed

  • Inpakpapier

  • Kaptafel met spulletjes

  • Keuken met keukenspullen

  • Klamboe

  • Kledingrek

  • Kussen, sloop, onderlaken en dekbedovertrek

  • Lijst met namen, telefoonnummers en adressen van de kinderen

  • Ochtendjas

  • Pakjes

  • Pantoffels

  • Pepernoten of pepernotenklei

  • Pluchen Pieten, Sint en Amerigo.

  • Schemerlampje

  • Schrijfmaterialen

  • Slaapmuts

  • Speelgoed

  • Spiegel (goud)

  • Staf

  • Stoel voor Sinterklaas (mooi versierd)

  • Stokpaard

  • Tafel

  • Tekeningen

  • Telefoon

  • Verkleedkleding: Sint, Pieten, Amerigo, een werkmijter

  • Verlanglijstjes (lege, die de kinderen kunnen invullen)

  • Vlag

  • Vloerkleed

  • Wekker

  • Wereldbol

  • Wortels voor het paard

  • Zak

Laat de kinderen om zoveel mogelijk betrokkenheid te creëren zelf de hoek inrichten. Wellicht komen de kinderen er tijdens het spel achter dat zij nog materialen missen.


Verbindingen met andere hoeken en vakgebieden:

De huishoek biedt niet alleen stof voor rollenspel. Maak deze hoek onderdeel van een groter geheel, door verbindingen te leggen met andere hoeken en vakgebieden, zoals:

  • De teken-/knutselhoek: Laat de kinderen allerlei attributen zelf maken.

  • De taalhoek: Laat de kinderen voorafgaande aan het spel zelf het script in 4-6 belangrijke scenes tekenen. Laat ze bijvoorbeeld de naam van het kasteel, een boek van Sinterklaas, verlanglijstjes of brieven voor Sinterklaas maken. Of laat ze kernwoorden stempelen en deze op de materialen in de huishoek plakken.

  • Taal/geletterdheid: Verrijk deze themahoek met schrijf-/lettermaterialen, het boek van Sinterklaas, letterkaarten en woordkaarten.

  • De ontdekhoek: Leg informatieve boeken neer over Sinterklaas.

  • Gecijferdheid: Daag in je themahoek de voorbereidende gecijferdheid uit met: een klok, een computer, geld, een telefoon, cijferstempels, cijferkaarten, een (aftel)kalender en een rekenmachine.

  • De tablet: Zie voor suggesties mijn blog: Digitale geletterdheid in de huishoek


Voorbeelden vind je op mijn Pinterest 



 

Een huiskamer/een Sinterklaasjournaalhoek


Algemeen:

Verander je bestaande huishoek met wat kleine aanpassingen in een huiskamer in de Sinterklaastijd, waar de kinderen het Sinterklaasjournaal kunnen spelen/kijken.

Maak een frame van bijvoorbeeld karton. Je kunt deze aan het plafond ophangen, maar je kunt deze ook vastmaken op een tafel. De kinderen staan achter het frame en presenteren hier het journaal. Je maakt het helemaal compleet door een microfoon en verkleedkleding toe te voegen. Tip: Het is ook leuk om een Sinterklaasjournaal aflevering voor te bereiden voor het moment dat Sinterklaas op bezoek komt in de klas.

Mogelijkheden voor spel:


Eerst op verkenning:

Om de kinderen tot spel te stimuleren ga je eerst op verkenning om een stevig fundament voor het spel te creëren. Je kunt van tevoren bijvoorbeeld de volgende dingen bespreken:

  • Hoe ziet hun woonkamer er in de Sinterklaastijd uit?

  • Wat is er op het Sinterklaasjournaal te zien?

  • Hoe sluipen Pieten de huizen binnen?

Gebruik de eigen belevingswereld, interesses en ervaringen van de kinderen, foto's, boeken, vertelplaten, filmpjes, poppenspel of speel een stukje in de kring om de voorkennis over het Sinterklaasjournaal te vergroten.


Manipulerend spel:

Kinderen zullen in hun spelontwikkeling eerst manipulerend spel laten zien en daarna pas rollenspel. Manipulerend spel wat in deze hoek uitgelokt kan worden is bijvoorbeeld:

  • Het openmaken van de cadeautjes

  • Het rondlopen met de cadeautjes

  • Het aan-/uitkleden

  • Slingers ophangen

  • Het dansen op Sinterklaasmuziek

  • het sluipen als een Piet

  • Het aaien van het huisdier

  • Pakjes door de schoorsteen gooien

 

Rollenspel:

In deze hoek worden de kinderen uitgenodigd om tot rollenspel te komen. 

De rol die de kinderen spelen bepaalt voor een groot deel welke handelingen ze uitvoeren. 

Om het rollenspel beter tot z'n recht te laten komen kun je bijvoorbeeld de volgende situaties voorspelen:

  • De kinderen spelen het Sinterklaasjournaal (in een kartonnen tv)

  • De kinderen sluipen als Sint of Piet met een gevulde zak een huiskamer binnen om pakjes in de schoenen te stoppen.


Materialen:

  • Aftelkalender

  • Bank

  • Boeken

  • Boek van Sinterklaas

  • Cd speler met koptelefoon en Sinterklaasmuziek

  • Chocoladeletters

  • Doosjes van chocoladeletters

  • Haard/kachel

  • Huisdier en mandje

  • Kast

  • Kussens

  • Microfoon

  • Pakjes

  • Pepernoten of pepernotenklei

  • Pluchen Sint, Piet en Amerigo

  • Schemerlampje

  • Schoenen/klomp

  • Schoorsteen

  • Speelgoed

  • Speelgoedfolder

  • Spiegel

  • Staf

  • Stoelen

  • Stokpaard

  • Tafel

  • Tekeningen

  • Telefoon

  • Tijdschriften

  • Tv (gemaakt van een doos)

  • Verkleedkleding: Sint, Pieten, Amerigo

  • Verlanglijst

  • Vlaggetjeslijn Sinterklaas

  • Vloerkleed

  • Welkombord: Welkom Sint!

  • Wortel

  • Zak

Laat de kinderen om zoveel mogelijk betrokkenheid te creëren zelf de hoek inrichten. Wellicht komen de kinderen er tijdens het spel achter dat zij nog materialen missen.


Verbindingen met andere hoeken en vakgebieden:

De huishoek biedt niet alleen stof voor rollenspel. Maak deze hoek onderdeel van een groter geheel, door verbindingen te leggen met andere hoeken en vakgebieden, zoals:

  • De bouwhoek/constructie: Laat de kinderen een open haard bouwen.

  • De teken-/knutselhoek: Laat de kinderen allerlei attributen zelf maken.

  • De taalhoek: Laat de kinderen voorafgaande aan het spel zelf het script in 4-6 belangrijke scenes tekenen. Laat ze bijvoorbeeld verlanglijstjes, brieven voor Sinterklaas en een welkombord maken. Of laat ze kernwoorden stempelen en deze op de materialen in de huishoek plakken.

  • Taal/geletterdheid: Verrijk deze themahoek met schrijf-/lettermaterialen, letterkaarten en woordkaarten.

  • De ontdekhoek: Leg informatieve boeken neer over Sinterklaas.

  • De rekenhoek: Laat de kinderen een plattegrond, receptenkaartjes, prijskaartjes, een prijslijst, een bord met de openingstijden en/of een klok met daarop de openingstijden maken.

  • Gecijferdheid: Daag in je themahoek de voorbereidende gecijferdheid uit met: een klok, geld, een telefoon, cijferstempels, cijferkaarten, een (aftel)kalender, een schoorsteen en stukken inpakpapier in allerlei formaten.

  • De tablet: Zie voor suggesties mijn blog: Digitale geletterdheid in de huishoek


Voorbeelden van huiskamers in de Sinterklaastijd vind je op mijn Pinterest

 

Een pietenbakkerij


Algemeen:

De sinterklaastijd staat natuurlijk ook vooral bekend om de tijd vol lekkernijen. Pepernoten, chocoladeletters, marsepein enzovoorts. De kinderen helpen Sinterklaas om al dit lekkers te maken in de bakkerij. Voor deze hoek zijn niet veel aanpassingen nodig.

Je kunt er de bestaande huishoek of winkeltje voor gebruiken of een aparte themahoek voor inrichten. Het meest ideale is om er een aparte hoek van te maken, zodat de huishoek bij de themahoek op bezoek kan gaan.

Haal eerst alle overbodige spullen eruit en kleed de hoek verder aan met bakkerijspullen.

Tip: Laat de hoek met het thema Kerstmis staan. De kinderen kunnen in de bakkerij dan zelf hun kerstontbijt maken of kopen en menukaarten schrijven.


Mogelijkheden voor spel: De kinderen spelen in deze hoek dat ze Bakpieten zijn.

Het is natuurlijk extra leuk wanneer de kinderen echt kunnen bakken in de bakkerij.


Eerst op verkenning:

Om de kinderen tot spel te stimuleren ga je eerst op verkenning om een stevig fundament voor het spel te creëren. Je kunt van tevoren bijvoorbeeld de volgende dingen bespreken:

  • Wie is er wel eens bij de bakker geweest? Hoe ging dat?

  • Hoe ziet een bakkerij eruit?

  • Wat doet een Bakpiet zoal?

  • Wat heeft een Bakpiet aan?

  • Welke spullen gebruiken de Bakpieten?

  • Wat zeggen de Bakpieten?

  • Wat maken/verkopen de Bakpieten?

  • Wat is een bestelling? Wat schrijf je erop?

  • In welke stappen maak je pepernoten?

  • Wat doen Pieten met een bestelling die klaar is?

  • Wat schrijft een Bakpiet?

  • Wat berekent een Bakpiet?

  • De kinderen kunnen zich in deze hoek door middel van spel verdiepen in de bakkerij.


Gebruik de eigen belevingswereld, interesses en ervaringen van de kinderen, foto's, een uitstapje, boeken, vertelplaten, filmpjes, poppenspel of speel een stukje in de kring om de voorkennis over de bakkerij te vergroten.

Bespreek ook wat je in deze hoek allemaal zou kunnen spelen? Probeer de kinderen uit te dagen met zoveel mogelijk suggesties te komen. Vertel wat er in de hoek gedaan kan worden en laat de kinderen ook zelf ideeën aanreiken.


Manipulerend spel:

Kinderen zullen in hun spelontwikkeling eerst manipulerend spel laten zien en daarna pas rollenspel. Manipulerend spel wat in deze hoek uitgelokt kan worden is bijvoorbeeld:

  • Het lopen met de zak

  • Het kneden met de speelklei

  • Het rollen met een deegroller

  • Het aan-/uitkleden

  • Het vullen van de schoenen en zakjes

  • De spullen die bij elkaar horen bij elkaar zetten

  • Het rondlopen met de boodschappenwagen

 

Rollenspel:

In deze hoek worden de kinderen uitgenodigd om tot rollenspel te komen. 

De rol die de kinderen spelen bepaalt voor een groot deel welke handelingen ze uitvoeren. 

Om het rollenspel beter tot z'n recht te laten komen kun je bijvoorbeeld de volgende situaties voorspelen:

  • De pieten gaan pepernoten bakken en verkopen

  • De pieten gaan chocoladeletters maken en verkopen

  • De pieten gaan zakjes of schoenen vullen (bijvoorbeeld: in ieder zakje vijf pepernoten)

  • De pieten gaan de pepernoten wegen

  • De pieten gaan de prijs van het snoepgoed bepalen

  • De pieten gaan naamkaartjes bij de producten zetten

  • De pieten maken woorden van de chocoladeletters

  • Sinterklaas haalt de pepernoten bij de bakkerij op

  • De pieten doen de goede beginletter in de schoenen van de kinderen in de klas

  • Enz...


Materialen:

  • Afbeeldingen van een (Pieten-)bakkerij

  • Bakkwast

  • Bakpapier

  • Bakplaat

  • Bakvormpjes

  • Boeken over bakken en de bakker

  • Boodschappenwagen

  • Bord met openingstijden

  • Chocoladeletters

  • Cijferstempels

  • Deegroller

  • Doosjes van chocoladeletters

  • Etiketten

  • Garde

  • Geld

  • Houten cup cakes of taartjes

  • Kassa

  • Keuken

  • Keukenweegschaal

  • Klei

  • Koekdoos

  • Kookboekstandaard

  • Kookstel

  • Kookwekker

  • Lepel

  • Letters (bijv. de tekst: "Pietenbakkerij")

  • Lettermaterialen

  • Maatbekers

  • Mengkom

  • Mixer

  • Open/dicht kaartje

  • Oven (van een doos)

  • Ovenwanten

  • Pannen

  • Pepernoten of pepernotenklei

  • Plastic zakjes

  • Pollepel

  • Portemonnee

  • Prijskaartjes

  • Prijslijst

  • Recepten

  • Reclameborden

  • Rekenmachine (of gebruik de rekenmachine op de iPad/tablet)

  • Schrijfmaterialen

  • Snoepgoed

  • Spatel

  • Springvorm

  • Stappenplan: Hoe maak je pepernoten?

  • Telefoon

  • Telkaartjes voor in de schoenen, zodat de Pieten kunnen zien hoeveel pepernoten ze in ieder schoen moeten doen.

  • Verkleedkleding: Pietenkleding, schorten, bakkersmutsen

  • Voorraadpotten

  • Weegkaartjes (je vindt ze hier op de website van Juf Anke)

  • Weegschaal

  • Welkombord

  • Zak(-jes)

Laat de kinderen om zoveel mogelijk betrokkenheid te creëren zelf de hoek inrichten. Wellicht komen de kinderen er tijdens het spel achter dat zij nog materialen missen.


Verbindingen met andere hoeken en vakgebieden:

De huishoek biedt niet alleen stof voor rollenspel. Maak deze hoek onderdeel van een groter geheel, door verbindingen te leggen met andere hoeken en vakgebieden, zoals:

  • De bouwhoek/constructie: Laat de kinderen een oven bouwen of een pepernotenmachine maken van rolletjes, bakjes en ander kosteloos materiaal.

  • De zand-/watertafel: Zet de zandtafel eens in je themahoek. Doe er pepernoten in, zodat de kinderen kunnen verdelen. Combineer deze met de pepernotenmachine.

  • De teken-/knutselhoek: Laat de kinderen allerlei attributen zelf maken.

  • De taalhoek: Laat de kinderen voorafgaande aan het spel zelf het script in 4-6 belangrijke scenes tekenen. Laat ze bijvoorbeeld de naam van de bakkerij maken, een open/dicht kaart, posters, een welkombord en/of een stappenplan (hoe maak je pepernoten?) maken. Of laat ze kernwoorden stempelen en deze op de materialen in de huishoek plakken.

  • Taal/geletterdheid: Verrijk deze themahoek met schrijf-/lettermaterialen, kook-/bakboeken, letterkaarten en woordkaarten.

  • Motoriek: Verrijk de hoek met Loose Parts.

  • De ontdekhoek: Leg informatieve boeken neer over de bakker.

  • De rekenhoek: Laat de kinderen een plattegrond, receptenkaartjes, prijskaartjes, een prijslijst, een bord met de openingstijden en/of een klok met daarop de openingstijden maken.

  • Gecijferdheid: Daag in je themahoek de voorbereidende gecijferdheid uit met: barcodes, een kassa, een klok, geld, een telefoon, cijferstempels, maatbekers, cijferkaarten, een (aftel)kalender, een rekenmachine, voorraadpotten/mandjes met etiketten (sorteren), een weegschaal, weegkaartjes, een kookwekker en telkaarten en stukken inpakpapier in allerlei formaten.

  • De tablet: Zie voor suggesties mijn blog: Digitale geletterdheid in de huishoek


Inspiratie:

Voorbeelden van Pietenbakkerijen vind je op mijn Pinterest


 

Een pakjeskamer


Algemeen:

Maak een inpakkamer door wat tafels in de lengte tegen elkaar te zetten.

Zorg ook voor een kast waarin de materialen opgeborgen kunnen worden.

Maak van karton, lappen of een beschilderd laken een pakjeskamer.

Zorg voor kasten waar je het speelgoed in kunt zetten. Zet ook een schoorsteen bij deze hoek neer, de kinderen kunnen de cadeautjes dan bij de juiste schoen brengen.

Ook leuk: Plak handafdrukken van Pieten (met daarin bijv. letters of cijfers) in een spoor richting de hoek.


Mogelijkheden voor spel:

In de pakjeskamer mogen de kinderen Sinterklaas helpen met het inpakken van de cadeautjes. De kinderen zijn hier volop met rekenvaardigheden en meten bezig. Hoeveel papier heb ik nodig? Past dit?

Is dit wel groot genoeg? De pakjes kunnen na het inpakken ook gesorteerd worden op bijvoorbeeld grootte of vorm.


Eerst op verkenning:

Om de kinderen tot spel te stimuleren ga je eerst op verkenning om een stevig fundament voor het spel te creëren. Je kunt van tevoren bijvoorbeeld de volgende dingen bespreken:

  • Hoe ziet een inpakkamer eruit?

  • Hoe ziet een inpakpiet eruit? Wat heeft hij aan?

  • Welke spullen gebruikt de inpakpiet?

  • Hoe pakken de pieten de cadeautjes in?

  • Hoe weten de pieten voor wie het cadeautje bestemd is?

  • Hoe weten de pieten waar ze de cadeautjes moeten bezorgen?

  • Wat de pieten doen de pieten met kapot speelgoed.

  • Wat schrijft een inpakpiet?

Gebruik de eigen belevingswereld, interesses en ervaringen van de kinderen, boeken, foto's, vertelplaten, filmpjes, poppenspel of speel een stukje in de kring om de voorkennis over de inpakkamer/inpakken te vergroten.


Manipulerend spel:

Kinderen zullen in hun spelontwikkeling eerst manipulerend spel laten zien en daarna pas rollenspel. Manipulerend spel wat in deze hoek uitgelokt kan worden is bijvoorbeeld:

  • Het openmaken van de pakjes

  • Het lopen met de zak

  • Het aan-/uitkleden

  • Inpakken

  • Pakjes in de schoorsteen gooien

  • Het spelen met het speelgoed

 

Rollenspel:

In deze hoek worden de kinderen uitgenodigd om tot rollenspel te komen. 

De rol die de kinderen spelen bepaalt voor een groot deel welke handelingen ze uitvoeren. 

Om het rollenspel beter tot z'n recht te laten komen kun je bijvoorbeeld de volgende situaties voorspelen:

  • De pieten gaan pakjes inpakken

  • De kinderen kunnen ook zelf hun inpakpapier maken. Zet daarvoor stempels en kleurpotloden en grote vellen papier in de inpakhoek.

  • Daarna kunnen ze etiketten schrijven.

  • Geef de inpakpieten de naamkaartjes van de kinderen en laat hen deze op de pakjes plakken. Zo kunnen de pakjes 'echt' bij de kinderen bezorgd worden.

  • De pakjes die zijn ingepakt kunnen in de zak van Sinterklaas. Daarna kunnen de pieten de pakjes gaan rondbrengen. De kinderen kunnen Sinterklaas in deze hoek ook zelf de pakjes laten ophalen

  • Ook kunnen de pakjes in de schoorsteen worden gedaan (eerst meten: in welke schoorsteen past het pakje wel/niet) of van een afstand worden gegooid.

  • In het boek van Sinterklaas lezen ze wie er een pakje krijgt en waar diegene woont.

  • In de pakjeskamer kunnen de pieten speelgoed uittesten, een keuringsrapport invullen, speelgoed repareren en soort bij soort leggen.


Materialen:

  • Boek van Sinterklaas

  • Cadeau lint

  • Doosjes in allerlei maten

  • Doosjes van chocoladeletters

  • Etiketten

  • Gereedschap om kapot speelgoed te kunnen repareren

  • Inpakpapier

  • Keuringsrapport

  • Labels

  • Naamkaartjes

  • Pakjes

  • Plakband

  • Scharen

  • Schoenen

  • Schoorsteen (eventueel in diverse maten)

  • Schrijfmaterialen

  • Speelgoed

  • Stappenplan: Hoe pak je een doosje in?

  • Tafels

  • Verkleedkleding: Pietenpakken, Sint

  • Verlanglijsten

  • Zakken

Laat de kinderen om zoveel mogelijk betrokkenheid te creëren zelf de hoek inrichten. Wellicht komen de kinderen er tijdens het spel achter dat zij nog materialen missen.


Verbindingen met andere hoeken en vakgebieden:

De huishoek biedt niet alleen stof voor rollenspel. Maak deze hoek onderdeel van een groter geheel, door verbindingen te leggen met andere hoeken en vakgebieden, zoals:

  • De bouwhoek/constructie: Laat de kinderen een schoorsteen bouwen, waar de pakjes in worden gedaan

  • De teken-/knutselhoek: Laat de kinderen allerlei attributen zelf maken.

  • De taalhoek: Laat de kinderen voorafgaande aan het spel zelf het script in 4-6 belangrijke scenes tekenen. Laat ze bijvoorbeeld de naam van de pakjeskamer maken en/of een stappenplan (hoe pak je een pakje in?) maken. Of laat ze kernwoorden stempelen en deze op de materialen in de huishoek plakken.

  • Taal/geletterdheid: Verrijk deze themahoek met schrijf-/lettermaterialen, labels, naamkaarten, letterkaarten en woordkaarten.

  • Gecijferdheid: Daag in je themahoek de voorbereidende gecijferdheid uit met stukken inpakpapier in allerlei formaten.

  • De tablet: Zie voor suggesties mijn blog: Digitale geletterdheid in de huishoek


Inspiratie:

Voorbeelden van pakjeskamers vind je op mijn Pinterest

 

De postkamer


Algemeen:

Verander je huishoek in een postkamer, creëer een aparte themahoek hiervoor of gebruik de schrijfhoek hiervoor.

Tip: Laat de hoek bij je thema Kerstmis staan.

De kinderen kunnen dan kerstkaarten schrijven.


Mogelijkheden voor spel:

De Pieten kunnen in de posthoek ervaringen opdoen met schrijven en posten.


Eerst op verkenning:

Om de kinderen tot spel te stimuleren ga je eerst op verkenning om een stevig fundament voor het spel te creëren. Je kunt van tevoren bijvoorbeeld de volgende dingen bespreken:

  • Wat heeft een Postpiet aan?

  • Hoe ziet een postkamer eruit?

  • Wat doen de Pieten in een postkamer?

  • In welke stappen schrijf en post je een brief?

  • Wat schrijft een Postpiet?

Gebruik de eigen belevingswereld, interesses en ervaringen van de kinderen, foto's, een uitstapje, boeken, vertelplaten, filmpjes, poppenspel of speel een stukje in de kring om de voorkennis over de postkamer te vergroten.


Manipulerend spel:

Kinderen zullen in hun spelontwikkeling eerst manipulerend spel laten zien en daarna pas rollenspel. Manipulerend spel wat in deze hoek uitgelokt kan worden is bijvoorbeeld:

  • Het open en dichtdoen van een envelop

  • Het lopen met een postzak, kaart enz...

  • Het rondlopen in de hoek en naar de brievenbussen

  • Het aan-/uitkleden

  • Krabbelen op papier

 

Rollenspel:

In deze hoek worden de kinderen uitgenodigd om tot rollenspel te komen. 

De rol die de kinderen spelen bepaalt voor een groot deel welke handelingen ze uitvoeren. 

Om het rollenspel beter tot z'n recht te laten komen kun je bijvoorbeeld de volgende situaties voorspelen:

  • Kaarten schrijven

  • Kaarten ontvangen

  • Kaarten sorteren

  • Kaarten versturen

  • Verlanglijsten lezen

  • Een brief voor Sinterklaas of een verlanglijstje schrijven en op de post doen.

  • Enz...


Materialen:

  • Boeken over de post

  • Boek van Sinterklaas met de foto's en adressen van de kinderen

  • Briefpapier

  • Brievenbus (Gemaakt van een kartonnen doos)

  • Cijferstempels

  • Computer

  • Dozen om post in te sorteren

  • Enveloppen

  • Lettermaterialen

  • Meetinstrumenten

  • Post tas

  • Poststempel (of een andere stempel)

  • Postzegels (of stickers)

  • Schrijfmaterialen

  • Stappenplan: Welke weg legt een brief af

  • Tafels

  • Verkleedkleding: Pietenpakken

  • Weegschaal om de brieven en pakketjes te wegen

Laat de kinderen om zoveel mogelijk betrokkenheid te creëren zelf de hoek inrichten. Wellicht komen de kinderen er tijdens het spel achter dat zij nog materialen missen.


Verbindingen met andere hoeken en vakgebieden:

De huishoek biedt niet alleen stof voor rollenspel. Maak deze hoek onderdeel van een groter geheel, door verbindingen te leggen met andere hoeken en vakgebieden, zoals:

  • De teken-/knutselhoek: Laat de kinderen allerlei attributen zelf maken.

  • De taalhoek: Laat de kinderen voorafgaande aan het spel zelf het script in 4-6 belangrijke scenes tekenen, de naam van de postkamer, naamkaarten, een adressenlijst, verlanglijstjes, brieven en een stappenplan (de weg van een brief), maken of kernwoorden stempelen en deze op de materialen in de huishoek plakken. Verrijk de themahoek met schrijf-/lettermaterialen.

  • Taal/geletterdheid: Verrijk deze themahoek met schrijf-/lettermaterialen, enveloppen, naamkaarten, letterkaarten en woordkaarten.

  • De ontdekhoek: De ontdekhoek: Leg informatieve boeken neer over de post.

  • Gecijferdheid: een klok, postzegels, computer, cijferstempels, dozen (sorteren), meetinstrumenten, een weegschaal, enveloppen in allerlei formaten.

  • De tablet: Zie voor suggesties mijn blog: Digitale geletterdheid in de huishoek


Inspiratie:

Voorbeelden van pakjeskamers vind je op mijn Pinterest

 

Een Pieten-gymlokaal


Algemeen:

Maak een pietengymlokaal in je bestaande huishoek, een themahoek of een hoek in de klas/gang. Het meest ideale is om er een aparte hoek van te maken, zodat de huishoek bij de themahoek op bezoek kan gaan.


Mogelijkheden voor spel:

De pieten krijgen in deze hoek gymles.


Eerst op verkenning:

Om de kinderen tot spel te stimuleren ga je eerst op verkenning om een stevig fundament voor het spel te creëren. Je kunt van tevoren bijvoorbeeld de volgende dingen bespreken:

  • Wat heeft een gympiet aan?

  • Hoe ziet een pietengymzaal eruit?

  • Wat doen pieten in een pietengymzaal?

  • Welke vaardigheden moeten ze leren om een piet te zijn?

Gebruik de eigen belevingswereld, interesses en ervaringen van de kinderen, foto's, boeken, vertelplaten, filmpjes, poppenspel of speel een stukje in de kring om de voorkennis over pietengym te vergroten.


Manipulerend spel:

Kinderen zullen in hun spelontwikkeling eerst manipulerend spel laten zien en daarna pas rollenspel. Manipulerend spel wat in deze hoek uitgelokt kan worden is bijvoorbeeld:

  • Bewegen, op allerlei manieren

 

Rollenspel:

In deze hoek worden de kinderen uitgenodigd om tot rollenspel te komen. 

De rol die de kinderen spelen bepaalt voor een groot deel welke handelingen ze uitvoeren. 

Om het rollenspel beter tot z'n recht te laten komen kun je bijvoorbeeld de volgende situaties voorspelen:

  • De Pieten moeten vroeg uit bed voor de pietengymnastiek

  • Ze leren verschillende kunstjes van de hoofdpiet

  • Ze moeten Pietenexamen doen


Materialen:

  • Bank

  • Beweegkaarten

  • Boeken over sport

  • Hoepels

  • Mat

  • Pakjes

  • Pietendiploma's

  • Pittenzakken

  • Schoorsteen

  • Stopwatch

  • Verkleedkleding: Pieten, Sint

  • Yogakaarten

Laat de kinderen om zoveel mogelijk betrokkenheid te creëren zelf de hoek inrichten. Wellicht komen de kinderen er tijdens het spel achter dat zij nog materialen missen.


Verbindingen met andere hoeken en vakgebieden:

De huishoek biedt niet alleen stof voor rollenspel. Maak deze hoek onderdeel van een groter geheel, door verbindingen te leggen met andere hoeken en vakgebieden, zoals:

  • De taalhoek: Laat de kinderen voorafgaande aan het spel zelf het script in 4-6 belangrijke scenes tekenen. Laat ze bijvoorbeeld de naam van de gymzaal maken of laat ze kernwoorden stempelen en deze op de materialen in de huishoek plakken.

  • Gecijferdheid: Daag in je themahoek de voorbereidende gecijferdheid uit met een stopwatch.

  • Motoriek: Leg beweegkaarten of yogakaarten neer

  • De tablet: Zie voor suggesties mijn blog: Digitale geletterdheid in de huishoek

 

Een speelgoedwinkel


Algemeen:

Voor deze hoek zijn niet veel aanpassingen nodig.

Je kunt er je bestaande huishoek of winkel voor gebruiken of een aparte themahoek voor inrichten. Het meest ideale is om er een aparte hoek van te maken, zodat de huishoek bij de themahoek op bezoek kan gaan. Haal eerst alle overbodige spullen eruit en kleed de hoek verder aan met winkelspullen.


Mogelijkheden voor spel:

De kinderen kunnen zich in deze hoek door middel van spel verdiepen in de speelgoedwinkel


Eerst op verkenning:

Om de kinderen tot spel te stimuleren ga je eerst op verkenning om een stevig fundament voor het spel te creëren. Je kunt van tevoren bijvoorbeeld de volgende dingen bespreken:

  • Wie is er wel eens bij een speelgoedwinkel geweest? Hoe ging dat?

  • Voor welke spullen kun je naar de speelgoedwinkel gaan?

  • Welke spullen gebruikt de verkoper?

  • Wat heeft een verkoper aan?

  • Wat zegt de verkoper tegen Sint en de Pieten

  • Wat doet een verkoper zoal?

  • Hoe ziet een speelgoedwinkel er uit?

  • Wat schrijft een verkoper?

  • Wat berekent een verkoper?

Gebruik de eigen belevingswereld, interesses en ervaringen van de kinderen, foto's, een uitstapje, boeken, vertelplaten, filmpjes, poppenspel of speel een stukje in de kring om de voorkennis over de speelgoedwinkel te vergroten.

Bespreek ook wat je in deze hoek allemaal zou kunnen spelen? Probeer de kinderen uit te dagen met zoveel mogelijk suggesties te komen. Vertel wat er in de hoek gedaan kan worden en laat de kinderen ook zelf ideeën aanreiken.


Manipulerend spel:

Kinderen zullen in hun spelontwikkeling eerst manipulerend spel laten zien en daarna pas rollenspel. Manipulerend spel wat in deze hoek uitgelokt kan worden is bijvoorbeeld:

  • Het open en dichtdoen van de kassa of portemonnee

  • Het lopen met de boodschappenwagen

  • Het rondlopen in de hoek

  • Het aan-/uitkleden

  • De producten die bij elkaar horen bij elkaar zetten

  • Artikelen scannen

  • Inpakken

Rollenspel:

In deze hoek worden de kinderen uitgenodigd om tot rollenspel te komen. 

De rol die de kinderen spelen bepaalt voor een groot deel welke handelingen ze uitvoeren. 

Om het rollenspel beter tot z'n recht te laten komen kun je bijvoorbeeld de volgende situaties voorspelen:

  • De winkel bevoorraden

  • Speelgoed (ver-)kopen

  • Afrekenen


Materialen:

  • Afbeeldingen van speelgoed

  • Barcodes

  • Boeken van de speelgoedwinkel

  • Boodschappenlijstje

  • Boodschappenwagen

  • Bord met de openingstijden

  • Cadeau lint

  • Cijferstempels

  • Computer

  • Etalage

  • Etiketten

  • Geld

  • Inpakpapier

  • Kassa

  • Kast

  • Klok

  • Labels

  • Letters (bijv. de tekst: "Speelgoedwinkel")

  • Naamkaartjes

  • Open/dicht kaartje

  • Pakjes

  • Plakband

  • Portemonnee

  • Prijskaartjes

  • Prijslijst

  • Reclameborden

  • Scharen

  • Schrijfmaterialen

  • Speelgoed

  • Speelgoedfolder

  • Staf

  • Stappenplan: Hoe pak je speelgoed in?

  • Stokpaard

  • Telefoon

  • Verkleedkleding: Sint en Piet, de verkoper

  • Verlanglijst

Laat je hoek, om nog meer betrokkenheid te creëren, altijd zoveel mogelijk door de kinderen zelf inrichten. Maak hiervoor eerst samen een lijstje.

Gebruik het gemaakte woordveld voor ideeën hierbij. Laat de kinderen deze spullen zelf meenemen en/of maken van kosteloze knutsel-/bouwmaterialen.

Wellicht komen de kinderen er tijdens het spel achter dat zij nog materialen missen.


Verbindingen met andere hoeken en vakgebieden:

De huishoek biedt niet alleen stof voor rollenspel. Maak deze hoek onderdeel van een groter geheel, door verbindingen te leggen met andere hoeken en vakgebieden, zoals:

  • De teken-/knutselhoek: Laat de kinderen allerlei attributen zelf maken.

  • De taalhoek: Laat de kinderen voorafgaande aan het spel zelf het script in 4-6 belangrijke scenes tekenen. Laat ze bijvoorbeeld een naambord voor de speelgoedwinkel maken, labels voor op de pakjes, een verlanglijst, een open/dicht kaart, een welkombord en een stappenplan (hoe pak je speelgoed in?). Of laat ze kernwoorden stempelen en deze op de materialen in de huishoek plakken.

  • Taal/geletterdheid: Verrijk deze themahoek met schrijf-/lettermaterialen, een computer, letterkaarten en woordkaarten.

  • De ontdekhoek: Leg informatieve boeken neer over de speelgoedwinkel.

  • De rekenhoek: Laat de kinderen prijskaartjes, een prijslijst, een bord met de openingstijden en/of een klok met daarop de openingstijden maken.

  • Gecijferdheid: Daag in je themahoek de voorbereidende gecijferdheid uit met: barcodes, een kassa, een klok, geld, een telefoon, cijferkaarten, vormenkaarten, cijferstempels, een (aftel)kalender, een rekenmachine, mandjes met etiketten (sorteren) en stukken inpakpapier in allerlei formaten.

  • De tablet: Zie voor suggesties mijn blog: Digitale geletterdheid in de huishoek

 

Spelscripts


In het begin zal het spel in een nieuwe hoek vooral manipulatief zijn: al die nieuwe voorwerpen moeten worden verkend. Deze fase hoort bij het spel en ontwikkelt zich langzaam tot meer rol gebonden spel. Bij het ene kind gaat dit wat sneller dan bij het andere kind. Wanneer kinderen moeite hebben om uit de fase van het experimenteren en tot rol gebonden spel te komen, bijvoorbeeld omdat zij zelfsturing missen, kan het nodig zijn om mee te spelen en/of een spelscript aan te reiken die hen helpen om wel tot spelscenario’s te komen met duidelijke rollen en regels. Een spelscript begint meestal in de kring. Je verkent eerst het thema met de kinderen. Laat leerlingen zoveel mogelijk actief meedenken over het script, de materialen en inrichting. Vanuit hier ontstaan vaak al spelideeën. Een spelscript kan ook tijdens het spel zelf ontstaan. Ga hiervoor met een klein groepje naar de huishoek.


Suggesties voor spelscripts:

  • Introduceer in de kring een avontuur of een actie. Speel dit avontuur daarna met de kinderen na.

  • Hang afbeeldingen uit een boek op, zodat de kinderen het verhaal kunnen naspelen.

  • Teken een spelscenario.

  • Help de kinderen door middel van wie-waar-wat kaarten om ze structuur in het spel te bieden en zo tot spelscenario’s te komen met duidelijke rollen en regels. Zo weten de kinderen beter welke rollen ze zouden kunnen spelen en hebben zij een geheugensteuntje om in hun rol te blijven. Spreek af wie ze gaan zijn en verken samen de inhoud en mogelijkheden bij deze rol. Bijv. Wat doet een Piet? Welke spullen gebruikt een Piet? Spreek ook met de kinderen af waar het verhaal zich gaat afspelen en wat er gaat gebeuren. Waar begint het verhaal mee en hoe gaat het verhaal eindigen? De rollenkaarten kun je plastificeren en aan een ketting in de huishoek hangen of op een kroon plakken.

  • In plaats van rollenkaarten kun je ook kronen van Pieten en Sinterklaas wegzetten. Plak bijvoorbeeld een afbeelding van een Piet op een kroonstrook of nog leuker: Laat de kinderen er zelf eentje maken.

  • In plaats van rollenkaarten kun je ook kronen gebruiken.

 

Afsluiting


Na afloop van de speelwerktijd wordt steeds besproken wat er in de themahoek is gespeeld. De kinderen kunnen ook een stukje voorspelen voor de rest van de groep.

 

Op zoek naar meer?


Kijk voor meer suggesties ook eens op mijn Pinterest Heb je zelf ook nog leuke suggesties?

Inspireer dan collega’s door jouw ideeën als reactie op deze blog te delen!


.




254 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page