Zoeken

Het Kleurenmonster: Visueel

Bijgewerkt: nov 7

In deze blog geef ik je lessuggesties om de zintuiglijke ontwikkeling van jonge kinderen bij het thema Het Kleurenmonster te stimuleren.


Kleuren mengen

Mengen:

Nodig: Een fles met water en ecoline of verf en papier of verf en een plastic hoes.

Wat gebeurt er als kleuren in de war raken? Ga dit met de kinderen onderzoeken door te gaan mengen. Bijv. met ecoline en water in een fles, met verf op papier, met verf in een plastic hoes (hang deze tegen het raam en laat ze de kleuren door elkaar heen wrijven).


Kleuren herkennen en benoemen

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet...

Nodig: -

Speel het spel: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en de kleur is...

Kunnen de kinderen raden wat jij in gedachte hebt?


Kleuren toveren...

Nodig: Glazen potjes met water en aan de binnenkant van het deksel een druppel verf.

De kinderen denken aan iets fijns, droevigs, spannends enz... Vervolgens schudden ze het bijbehorende potje en dan is het water de kleur bij het gevoel geworden.


Zoek het Kleurenmonster:

Nodig: Een kleurendobbelsteen.

Afhankelijk van de kleur die de kinderen gooien gaan ze op zoek gaan naar een Kleurenmonster, die verstopt is in de klas.


Kleurenopdrachten:

Nodig: Een pot met kleurendopjes in dezelfde kleur.

Laat de kinderen een pot zien waar dopjes van dezelfde kleur in zitten. Bijv. groen. Vervolgens geef je opdrachten. Steeds wanneer de kinderen deze goed beantwoorden mogen zij een groen dopje bij het Kleurenmonster leggen.

Voorbeelden van opdrachten: Noem 5 groene dingen, die je buiten ziet. Noem 5 groene dingen, die je binnen ziet. Noem 5 groene groenten. Noem 5 groene soorten fruit.

Wijs vijf kinderen aan die iets groens aan hebben.


Kleurenkaarten:

Nodig: Kleurenkaarten.

Deze kleurenkaarten kun je bij de verschillende suggesties gebruiken. Je vindt ze hier.



Kleuren sorteren

Sorteerspel:

Nodig: Leg een Kleurenmonster in de kring.

Hij is in de war en zit tussen gekleurde cirkels of dopjes (of andere gekleurde voorwerpen). Hoe zouden we hem kunnen gaan helpen? Mochten de kinderen niet zelf met het idee komen, vertel dan dat je zelf ook een idee hebt.

We kunnen de cirkels/dopjes op kleur sorteren.

Deel de cirkels/dopjes onder de kinderen uit en laat ze in groepjes bij elkaar gaan staan.


Potjes vullen:

Nodig: Gekleurde fiches, knopen, Legoblokjes, pompons, dopjes enz, potjes of flessen.

Laat de kinderen gekleurde fiches, knopen, legoblokjes, pompons, dopjes enz... in potten of flesjes sorteren. Plak op iedere fles of potje een etiket met de kleur, die erin moet (bijv. een plaatje van een kleurenmonster). In plaats van potten of flessen kun je ook kleurenmonsters maken van rolletjes of dozen (met een mond erin).


Papieren potjes vullen:

Nodig: Papieren potjes. Je vindt ze hier.

In plaats van echte potten of flessen kun je ook afbeeldingen van potten of flessen gebruiken om er gekleurde voorwerpen of gekleurde plaatjes in te gaan laten sorteren.



Voed het Kleurenmonster!

Nodig: Een fotogordijn, afbeeldingen van Kleurenmonsters en gekleurde propjes.

Sorteer gekleurde propjes in een fotogordijn.


Sorteren met gekleurde dopjes:

Nodig: Gekleurde dopjes en afbeeldingen van Kleurenmonsters.

Je kunt ze hier downloaden.

Laat de kinderen gekleurde dopjes sorteren bij het juiste Kleurenmonster.


Visuele discriminatie

Lotto:

Nodig: Een lottospel. Je vindt er eentje hier.

Speel een lottospel van het kleurenmonster.


Domino:

Nodig: Een dominospel. Je vindt er eentje hier.

Speel een dominospel van het kleurenmonster.


Kwartet:

Nodig: Een kwartetspel rondom kleuren of emoties.

Vertel de kinderen dat een kwartetspel bestaat uit vier kaarten. De kleur van de kwartetkaart vertelt wat precies een set is.

Deel de kaarten uit. Alle spelers krijgen vier kaarten en de rest gaat in de pot. Een speler begint door aan een willekeurige andere speler een kaart van hetzelfde kwartet te vragen. Als de speler deze kaart heeft dan moet hij deze geven. Als hij de gevraagde kaart niet heeft, dan moet de vragende speler een kaart uit de pot pakken en is de volgende speler aan de beurt. Als een speler kwartet heeft, dan legt hij de kaarten opzij. De speler die aan het eind de meeste kwartetten heeft is de winnaar.

* Variatie: Levend kwartet. De kinderen bekijken hun kaart en lopen door de klas terwijl zij hun kaart omhoog steken. Zodra ze iemand gevonden hebben met dezelfde kaart staan ze stil. Vervolgens lopen ze samen verder op zoek naar de volgende kaart. Zodra het kwartet compleet is, blijven de kinderen staan en doen ze de armen omlaag.

Laat ze naderhand verwoorden waarom de vier kaarten samen een kwartet zijn, bijvoorbeeld omdat ze alle vier de emotie boos laten zien of bij het rode monster horen.


Visuele discriminatie: Patronen

Reeksen maken:

Nodig: Leg enkele afbeeldingen van Kleurenmonsters op een rij, bijv. rood - blauw - rood.

Vraag de kinderen welke kleur nu komt en laat hen de reeks afmaken.

Leg daarna een nieuwe reeks, bijvoorbeeld groen - geel - rood - groen. Vraag de kinderen opnieuw de reeks af te maken. Ga zo verder en maak de reeks steeds wat moeilijker.

Visueel geheugen

Memory:

Nodig: Een memoryspel.

Je kunt een kant en klare nemen, maar er zelf eentje maken door steeds twee dezelfde plaatjes/woordkaarten te printen.


Memory met plastic bekers: Nodig: Plastic bekers, kleine voorwerpen of plaatjes.

Gebruik de plastic bekertjes om kleine materialen of plaatjes onder te verstoppen.

Zet de bekers over voorwerpen of plaatjes heen. De kinderen mogen telkens 2 bekertjes omdraaien. Zit hier hetzelfde onder? Variëren in moeilijkheid: * Leg de spullen eerst onder gekleurde bekertjes en later onder bekers in één kleur. * Zet eerst 6 bekertjes neer en later 12 bekertjes. * Zet de bekertjes eerst netjes in rijen neer en zet de bekertjes later kris kras door de kring.


Levend memory:

Nodig: afbeeldingen in tweevoud.

Je kunt ook levend memory spelen. Speel dit steeds met een deel van de klas.

Geef elk kind een afbeelding. Daarna mogen ze rondlopen en zoeken ze met een high five een ander kind op. Ze bekijken samen hun plaatje. Hebben ze niet hetzelfde plaatje, dan lopen ze verder en gaan ze op zoek naar een ander kind. Kunnen de kinderen de plaatjes vinden, die bij elkaar horen?


Buitenmemory:

Nodig: Afbeeldingen in tweevoud.

Je kunt memory ook buiten spelen. Verstop de afbeeldingen op het plein en laat de kinderen in tweetallen samenwerken. Geef de kinderen opdracht om al rennend, hinkelend, zwaaiend enz....op zoek te gaan naar hun eigen plaatje. Deze nemen ze mee terug en bekijken ze. Hoort het niet bij hun eigen plaatje, dan leggen ze deze op dezelfde plek weer terug. Als de plaatjes wel bij elkaar horen, dan mogen ze gaan zitten.


Kimspel:

Nodig: Leg verschillende Kleurenmonsters in de kring (knuffels of afbeeldingen).

De kinderen doen vervolgens hun ogen dicht en je haalt er eentje weg.

Zien ze welke er verdwenen is? Je kunt ook een leerling even naar de gang sturen.

* Variatie: Leg woordkaarten in de kring. Steeds eentje meer.

Kunnen de kinderen benoemen welke kaarten er liggen?

Tastontwikkeling

Op de rug tekenen:

Nodig: Rustige muziek.

Laat de kinderen in tweetallen zitten. Het ene kind gaat met zijn rug naar het andere kind zitten. Zet een rustig muziekje op. Vertel dat het Kleurenmonster lekker rustig in zijn hangmat op het strand ligt en laat het ene kind bij het andere kind met zijn vinger de zon op de rug tekenen totdat de muziek stopt. Hierna wisselen de kinderen.


Onder het tabblad geletterdheid op deze website vind je meer achtergrondinformatie over de visuele ontwikkeling bij kleuters. Kijk voor meer suggesties ook eens op mijn Pinterest

Heb je zelf ook nog leuke suggesties? Laat dan een reactie achter!


© 2020 by juf Angelique. This website has been designed using resources from Freepik.com