top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJuf Angelique

Thema huisdieren: De huishoek

Bijgewerkt op: 16 feb.

Kinderen vinden het heel fijn om rollenspel te spelen. Hiermee verwerken ze alle gebeurtenissen en indrukken die ze meekrijgen. In deze blog geef ik je suggesties voor rijk rollenspel in je huis-/themahoek bij het thema huisdieren.

Laat je hoek, om nog meer betrokkenheid te creëren, altijd zoveel mogelijk door de kinderen zelf inrichten. Maak hiervoor eerst samen een lijstje.

Gebruik het gemaakte woordveld voor ideeën hierbij. Laat de kinderen deze spullen zelf meenemen en/of maken van kosteloze knutsel-/bouwmaterialen.



Een dierendokterhoek/Het dierenasiel


Algemeen:

Voor deze hoek zijn niet veel aanpassingen nodig.

Je kunt er je bestaande huishoek voor gebruiken. Het meest ideale is om er een aparte hoek van te maken, zodat de huishoek bij de themahoek op bezoek kan gaan.

Haal eerst alle overbodige spullen eruit.

Maak een achtergrond met afbeeldingen van huisdieren.

Ook leuk: Plak pootafdrukken van huisdieren (met daarin bijv. letters of cijfers) in een spoor richting de hoek.


Mogelijkheden voor spel: De kinderen kunnen zich in deze hoek door middel van spel verdiepen in de dierendokter of het dierenasiel. Veel kleuters zullen daar wellicht nog nooit zijn geweest, waardoor het onderwerp 'de dierendokter/het dierenasiel' eerst wat nader zal moeten worden verkend.


Eerst op verkenning:

Om de kinderen tot spel te stimuleren ga je eerst op verkenning om een stevig fundament voor het spel te creëren.

Je kunt van tevoren bijvoorbeeld de volgende dingen bespreken:

  • Wie is er wel eens bij de dierendokter/-asiel geweest? Hoe ging dat?

  • Voor welke dingen kun je naar de dierendokter/-asiel gaan?

  • Welke spullen gebruikt de dierendokter?

  • Wat heeft een dierendokter aan?

  • Wat zegt de dierendokter tegen de mensen en dieren?

  • Wat doet de dierendokter zoal?

  • Hoe ziet een praktijk van de dierendokter/-dierenasiel er uit?

  • Wat schrijft een dierendokter?

Gebruik de eigen belevingswereld, interesses en ervaringen van de kinderen, foto's, een uitstapje, boeken, vertelplaten, filmpjes, poppenspel of speel een stukje in de kring om de voorkennis over de dierendokter of het dierenasiel te vergroten.

Bespreek ook wat je in deze hoek allemaal zou kunnen spelen? Probeer de kinderen uit te dagen met zoveel mogelijk suggesties te komen. Vertel wat er in de hoek gedaan kan worden en laat de kinderen ook zelf ideeën aanreiken.


Manipulerend spel:

Kinderen zullen in hun spelontwikkeling eerst manipulerend spel laten zien en daarna pas rollenspel. Manipulerend spel wat in deze hoek uitgelokt kan worden is bijvoorbeeld:

  • Het lopen met de hond

  • Het rondlopen in de hoek

  • Het aaien van de dieren

  • Het plakken van pleisters

  • Het aan-/uitkleden

  • Het voederen

 

Rollenspel:

In deze hoek worden de kinderen uitgenodigd om tot rollenspel te komen. 

De rol die de kinderen spelen bepaalt voor een groot deel welke handelingen ze uitvoeren. 

Om het rollenspel beter tot z'n recht te laten komen kun je bijvoorbeeld de volgende situaties voorspelen:

  • De dieren verzorgen en eten geven.

  • De dieren beter maken

  • Recepten schrijven

  • De dieren wegen en meten

  • Enz...


Materialen:

  • Afbeeldingen van dieren

  • Agenda (voor het maken van afspraken)

  • Boeken over huisdieren

  • Bord met openingstijden

  • Borstel voor huisdieren

  • Bureau

  • Cijferstempels

  • Computer

  • Dierenmanden (kussens)

  • Dierenspeeltjes

  • Doktersspullen: koffer, bloeddrukmeter, stethoscoop, spuiten, pleisters, verband, tape, oogposter, röntgenfoto, thermometer enz

  • Etiketten

  • Groeimeter

  • Handpoppen van huisdieren

  • Keuringsrapport voor de huisdieren

  • Klok

  • Knuffels

  • Kooi(-en)

  • Letters (bijv. de tekst: "Dierendokter")

  • Lettermaterialen

  • Maatbekers voor het bereiden van de drankjes

  • Masker(s) van huisdieren

  • Medicijnen: Potjes met pillen, zalfjes, flesjes met drankjes, lepels, spatels

  • Meetinstrumenten

  • Microscoop

  • Open/dicht kaartje

  • Pincet

  • Schrijfmaterialen

  • Stappenplan: Hoe verzorg je een huisdier?

  • Stoelen voor de wachtkamer

  • Tafel

  • Telefoon

  • Telkaartjes

  • Tijdschriften voor de wachtkamer

  • Verkleedkleding: Dokter, verpleegster, huisdieren

  • Voederbak

  • Voer voor de dieren

  • Weegschaal

  • Welkombord

  • Zelfgemaakte kooien (van bijv. dozen)

Laat de kinderen om zoveel mogelijk betrokkenheid te creëren zelf de hoek inrichten. Wellicht komen de kinderen er tijdens het spel achter dat zij nog materialen missen.


Verbindingen met andere hoeken:

De praktijk van de dierendokter en het dierenasiel biedt niet alleen stof voor rollenspel. Maak deze hoek onderdeel van een groter geheel, door verbindingen te leggen met andere hoeken, zoals:

  • De bouwhoek/constructie: Laat de kinderen een bed bouwen, timmeren, zagen, klussen.

  • De zand-/watertafel: Zet de watertafel eens in je themahoek, zodat de kinderen drankjes voor de dieren kunnen maken.

  • De teken-/knutselhoek: Laat de kinderen allerlei attributen zelf maken.

  • De taalhoek: Laat de kinderen voorafgaande aan het spel zelf het script in 4-6 belangrijke scenes tekenen, de naam van de praktijk of het asiel, een stappenplan, keuringsrapport, een open/dicht kaart, een welkombord maken of kernwoorden stempelen en deze op de materialen in de huishoek plakken. Verrijk de themahoek met schrijf-/lettermaterialen.

  • De ontdekhoek: Leg informatieve boeken neer over huisdieren. Leg ook onderzoekinstrumenten neer, zoals een thermometer en een microscoop.

  • De rekenhoek: Laat de kinderen receptenkaartjes, een bord met de openingstijden en een klok met daarop de voeder- of openingstijden maken. Daag in je themahoek de voorbereidende gecijferdheid uit met: een klok, een telefoon, maatbekers, een groeimeter, een computer, cijferstempels, een (aftel)kalender (tot aan dierendag), medicijnpotjes met etiketten (sorteren), meetinstrumenten, een weegschaal, weegkaartjes en telkaarten.

  • De IPad: Laat de kinderen foto's voor een stappenplan of een filmpje van het spel maken. Maak een QR code van het filmpje, zodat kinderen de filmpjes ook terug kunnen kijken.

 

De dierenwinkel


Algemeen:

Voor deze hoek zijn niet veel aanpassingen nodig.

Je kunt er je bestaande huishoek voor gebruiken. Het meest ideale is om er een aparte hoek van te maken, zodat de huishoek bij de themahoek op bezoek kan gaan.

Versier de hoek met huisdieren.

Ook leuk: Plak pootafdrukken van huisdieren (met daarin bijv. letters of cijfers) in een spoor richting de hoek.


Mogelijkheden voor spel: De kinderen kunnen zich in deze hoek door middel van spel verdiepen in de dierenwinkel.

Veel kleuters zullen daar wellicht nog nooit zijn geweest, waardoor het onderwerp 'de dierenwinkel' eerst wat nader zal moeten worden verkend.


Eerst op verkenning:

Om de kinderen tot spel te stimuleren ga je eerst op verkenning om een stevig fundament voor het spel te creëren.

Je kunt van tevoren bijvoorbeeld de volgende dingen bespreken:

  • Wie is er wel eens bij de dierenwinkel geweest? Hoe ging dat?

  • Voor welke dingen kun je naar de de dierenwinkel gaan?

  • Welke spullen gebruikt de verkoper in de dierenwinkel?

  • Wat heeft een verkoper in de dierenwinkel aan?

  • Wat zegt de verkoper in de dierenwinkel tegen de klanten?

  • Wat doet de verkoper in de dierenwinkel zoal?

  • Hoe ziet een de dierenwinkel er uit?

  • Wat schrijft een verkoper in de dierenwinkel?

Gebruik de eigen belevingswereld, interesses en ervaringen van de kinderen, foto's, een uitstapje, boeken, vertelplaten, filmpjes, poppenspel of speel een stukje in de kring om de voorkennis over de dierenwinkel te vergroten.

Bespreek ook wat je in deze hoek allemaal zou kunnen spelen? Probeer de kinderen uit te dagen met zoveel mogelijk suggesties te komen. Vertel wat er in de hoek gedaan kan worden en laat de kinderen ook zelf ideeën aanreiken.


Manipulerend spel:

Kinderen zullen in hun spelontwikkeling eerst manipulerend spel laten zien en daarna pas rollenspel. Manipulerend spel wat in deze hoek uitgelokt kan worden is bijvoorbeeld:

  • Het rondlopen in de hoek

  • Het aaien van de dieren

  • De producten die bij elkaar horen bij elkaar zetten

  • Artikelen scannen

 

Rollenspel:

In deze hoek worden de kinderen uitgenodigd om tot rollenspel te komen. 

De rol die de kinderen spelen bepaalt voor een groot deel welke handelingen ze uitvoeren. 

Om het rollenspel beter tot z'n recht te laten komen kun je bijvoorbeeld de volgende situaties voorspelen:

  • Prijskaartjes maken voor de spullen in zijn feestwinkel

  • Iets gaan kopen en betalen met geld/een betaalpasje


Materialen:


  • Afbeeldingen van dieren

  • Barcodes

  • Boeken over huisdieren

  • Bord met openingstijden

  • Borstel voor huisdieren

  • Cijferstempels

  • Dierenmanden (kussens)

  • Dierenspeeltjes

  • Etalage

  • Etiketten

  • Folders

  • Geld

  • Handpoppen van huisdieren

  • Kassa

  • Klok

  • Knuffels

  • Kooi(-en)

  • Letters (bijv. de tekst: "Dierenwinkel")

  • Lettermaterialen

  • Masker(s) van huisdieren

  • Naamkaartjes (verkoper)

  • Open/dicht kaartje

  • Portemonnee

  • Prijskaartjes

  • Reclameborden

  • Rekenmachine

  • Schrijfmaterialen

  • Stappenplan: Hoe verzorg je een huisdier?

  • Tafel (de toonbank)

  • Telefoon

  • Telkaartjes

  • Verkleedkleding: Dieren

  • Voederbakken

  • Voer voor de dieren

  • Welkombord

  • Zelfgemaakte kooien (van bijv. dozen)

Laat de kinderen om zoveel mogelijk betrokkenheid te creëren zelf de hoek inrichten. Wellicht komen de kinderen er tijdens het spel achter dat zij nog materialen missen.


Verbindingen met andere hoeken:

De dierenwinkel biedt niet alleen stof voor rollenspel. Maak deze hoek onderdeel van een groter geheel, door verbindingen te leggen met andere hoeken, zoals:

  • De bouwhoek/constructie: Laat de kinderen een hok bouwen, timmeren, zagen, klussen.

  • De zand-/watertafel: Zet de zandtafel eens in je themahoek. Doe er zaagsel in, zodat je de knaagdieren erin kan zetten.

  • De teken-/knutselhoek: Laat de kinderen allerlei attributen zelf maken.

  • De taalhoek: Laat de kinderen voorafgaande aan het spel zelf het script in 4-6 belangrijke scenes tekenen, de naam van de winkel, een stappenplan, folders, een open/dicht kaart, posters, een welkombord maken of kernwoorden stempelen en deze op de materialen in de huishoek plakken. Verrijk de themahoek met schrijf-/lettermaterialen.

  • De ontdekhoek: Leg informatieve boeken neer over huisdieren.

  • De rekenhoek: Laat de kinderen prijskaartjes, een prijslijst, een bord met de openingstijden en een klok maken. Daag in je themahoek de voorbereidende gecijferdheid uit met: barcodes, een kassa, een klok, geld, een telefoon, cijferstempels, een rekenmachine en telkaarten.

  • De tablet: Zie voor suggesties mijn blog 'Rollenspel en digitale geletterdheid'

 

Spelscripts


In het begin zal het spel in een nieuwe hoek vooral manipulatief zijn: al die nieuwe voorwerpen moeten worden verkend. Deze fase hoort bij het spel en ontwikkelt zich langzaam tot meer rol gebonden spel. Bij het ene kind gaat dit wat sneller dan bij het andere kind. Wanneer kinderen moeite hebben om uit de fase van het experimenteren en tot rol gebonden spel te komen, bijvoorbeeld omdat zij zelfsturing missen, kan het nodig zijn om mee te spelen en/of een spelscript aan te reiken die hen helpen om wel tot spelscenario’s te komen met duidelijke rollen en regels. Een spelscript begint meestal in de kring. Je verkent eerst het thema met de kinderen. Laat leerlingen zoveel mogelijk actief meedenken over het script, de materialen en inrichting. Vanuit hier ontstaan vaak al spelideeën. Een spelscript kan ook tijdens het spel zelf ontstaan. Ga hiervoor met een klein groepje naar de huishoek.


Suggesties voor spelscripts:

  • Introduceer in de kring een avontuur of een actie. Speel dit avontuur daarna met de kinderen na.

  • Hang afbeeldingen uit een boek op, zodat de kinderen het verhaal kunnen naspelen.

  • Teken een spelscenario.

  • Help de kinderen door middel van wie-waar-wat kaarten om ze structuur in het spel te bieden en zo tot spelscenario’s te komen met duidelijke rollen en regels. Zo weten de kinderen beter welke rollen ze zouden kunnen spelen en hebben zij een geheugensteuntje om in hun rol te blijven. Spreek af wie ze gaan zijn en verken samen de inhoud en mogelijkheden bij deze rol. Bijv. Wat doet een dierendokter? Welke spullen gebruikt een dierendokter? Spreek ook met de kinderen af waar het verhaal zich gaat afspelen en wat er gaat gebeuren. Waar begint het verhaal mee en hoe gaat het verhaal eindigen? De rollenkaarten kun je plastificeren en aan een ketting in de huishoek hangen of op een kroon plakken.

 

Afsluiting


Na afloop van de speelwerktijd wordt steeds besproken wat er in de themahoek is gespeeld. De kinderen kunnen ook een stukje voorspelen voor de rest van de groep.

 

Op zoek naar meer?


Kijk voor meer suggesties ook eens op mijn Pinterest Heb je zelf ook nog leuke suggesties?

Inspireer dan collega’s door jouw ideeën als reactie op deze blog te delen!

..





258 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page