Zoeken

Het Kleurenmonster: Huishoek

Bijgewerkt: nov 10

Kinderen vinden het heel fijn om rollenspel te spelen. Hiermee verwerken ze alle gebeurtenissen en indrukken die ze meekrijgen.

In deze blog geef ik je suggesties voor rijk rollenspel in je huis-/themahoek bij het thema Het Kleurenmonster. Laat je hoek, om nog meer betrokkenheid te creëren, altijd zoveel mogelijk door de kinderen zelf inrichten. Maak hiervoor eerst samen een lijstje.

Wat hoort er in een Kleurenmonsterhoek? Wat heb je daar voor nodig? Laat de kinderen deze spullen zelf meenemen en/of maken van kosteloze knutsel-/bouwmaterialen.


Een kleurenmonsterhoek

Algemeen:

Voor deze hoek zijn niet veel aanpassingen nodig.

Je kunt er je bestaande huishoek voor gebruiken.


Spel: De kinderen kunnen in deze hoek emoties uitspelen.

Om de kinderen tot spel te stimuleren kun je van tevoren bespreken:

  • Welke kleur monster er bij welke emotie hoort.

  • Wat het zwarte (bange) kleurenmonster bijvoorbeeld beleefd kan hebben waardoor hij zo bang is geworden (en hetzelfde geldt natuurlijk voor de andere monsters)

Materialen:

  • Zet potjes met Kleurenmonster-etiketten erop in het keukentje neer (Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de rollenkaarten uit deze blog gebruiken). Zet er ook een bak met kleine spulletjes in allerlei kleuren neer, zodat de kinderen spelenderwijs kunnen sorteren.

  • Hang of leg een emotie-spiegel in de huishoek (de pictogrammen vind je hier) en leg er emotiekaarten bij (ik heb er hier een aantal verzameld). De kinderen kunnen deze emoties imiteren.

  • Verkleedkleding

  • Kleurenmonsterknuffels

  • Handpoppen van Kleurenmonsters

  • Het boek van Het Kleurenmonster


Verbindingen met andere hoeken:

De Kleurenmonsterhoek biedt niet alleen stof voor rollenspel. Maak deze hoek onderdeel van een groter geheel, door verbindingen te leggen met andere hoeken, zoals:

  • De zand-/watertafel: Zet de zandtafel eens in je themahoek. Doe er allerlei gekleurde materialen in, die uitlokken tot sorteren.

  • De teken-/knutselhoek: Laat de kinderen allerlei attributen zelf maken.

  • De taalhoek: Laat de kinderen voorafgaande aan het spel zelf het script in 4-6 belangrijke scenes tekenen of kernwoorden stempelen en deze op de materialen in de huishoek plakken. Verrijk de themahoek met schrijf-/lettermaterialen.

  • De rekenhoek: Daag in je themahoek de voorbereidende gecijferdheid uit met: voorraadpotten/mandjes met etiketten (sorteren), een weegschaal, weegkaartjes, en telkaarten.

  • De IPad: Laat de kinderen foto's of een filmpje van het spel maken. Maak een QR code van het filmpje, zodat kinderen de filmpjes ook terug kunnen kijken.

Een kleurenwinkel

Algemeen:

Voor deze hoek zijn niet veel aanpassingen nodig.

Je kunt er je bestaande huishoek of winkeltje voor gebruiken.


Spel: In de kleurenwinkel kunnen de kinderen gekleurde spullen kopen. De spullen worden voorzien van prijskaartjes. Het is leuk om vooraf met de kinderen boodschappenlijstjes te maken. Zorg dat de spullen daarop in de kleurenwinkel te koop zijn, zodat de kinderen ze in deze hoek het ook echt kunnen ‘kopen’. Hier worden de spullen ook ook ingepakt en oefenen de kinderen met wegen en afrekenen.


Om de kinderen tot spel te stimuleren kun je van tevoren bespreken:

  • Hoe de kleuren heten

  • Hoe je een boodschappenlijstje leest

  • Welke omgangsvormen de verkoper en koper hanteren.

  • Hoe spullen in een winkel staan (soort bij soort)


Materialen:

  • Barcodes

  • Boeken over kleuren

  • Boodschappenlijstje

  • Boodschappentas

  • Boodschappenwagen

  • Bord met openingstijden

  • Cadeaulint

  • Folder

  • Gekleurde spullen, zoals logiblocs.

  • Geld

  • Inpakpapier

  • Kassa

  • Kast

  • Klok

  • Labels/naamkaartjes

  • Open/dicht kaartje

  • Plakband

  • Portemonnee

  • Prijskaartjes

  • Prijslijst

  • Rekenmachine

  • Scharen

  • Schrijfmaterialen

  • Stappenplan: Hoe pak ik een pakje in?

  • Tafel (Balie)

  • Telefoon

  • Voorraadpotten

  • Weegschaal

  • Welkombord


Verbindingen met andere hoeken:

De kleurenwinkel biedt niet alleen stof voor rollenspel. Maak deze hoek onderdeel van een groter geheel, door verbindingen te leggen met andere hoeken, zoals:

  • De teken-/knutselhoek: Laat de kinderen allerlei attributen zelf maken.

  • De taalhoek: Laat de kinderen voorafgaande aan het spel zelf het script in 4-6 belangrijke scenes tekenen, de naam van de winkel, boodschappenlijstjes, folders, een open/dicht kaart, posters, een welkombord maken of kernwoorden stempelen en deze op de materialen in de huishoek plakken. Verrijk de themahoek ook eens met schrijf-/lettermaterialen.

  • De rekenhoek: Laat de kinderen prijskaartjes, een prijslijst, een bord met de openingstijden en een klok met daarop de openingstijden maken. Daag in je themahoek de voorbereidende gecijferdheid uit met: barcodes, een kassa, een klok, geld, een telefoon, computer, cijferstempels, een rekenmachine, voorraadpotten/mandjes met etiketten (sorteren), een weegschaal, weegkaartjes, telkaarten en stukken inpakpapier in allerlei formaten.

  • De IPad: Laat de kinderen foto's of een filmpje van het spel maken. Maak een QR code van het filmpje, zodat kinderen de filmpjes ook terug kunnen kijken.

Spelscripts:

Wanneer kinderen moeite hebben om uit de fase van het experimenteren te komen, bijvoorbeeld omdat zij zelfsturing missen, kan het nodig zijn om een spelscript aan te reiken die hen helpen om wel tot spelscenario’s te komen met duidelijke rollen en regels.

Een spelscript begint meestal in de kring. Je verkent eerst het thema met de kinderen.

Laat leerlingen zoveel mogelijk actief meedenken over het script, de materialen en inrichting. Vanuit hier ontstaan vaak al spelideeën. Een spelscript kan ook tijdens het spel zelf ontstaan. Ga hiervoor met een klein groepje naar de huishoek.


Suggesties voor spelscripts:

  • Hang afbeeldingen uit een boek op, zodat de kinderen het verhaal kunnen naspelen.

  • Teken een spelscenario.

  • Help de kinderen door middel van wie-waar-wat kaarten om ze structuur in het spel te bieden en zo tot spelscenario’s te komen met duidelijke rollen en regels. Zo weten de kinderen beter welke rollen ze zouden kunnen spelen en hebben zij een geheugensteuntje om in hun rol te blijven. Spreek af wie ze gaan zijn en verken samen de inhoud en mogelijkheden bij deze rol. Bijv. Wat doet een rood Kleurenmonster? Welke spullen gebruikt een Kleurenmonster? Spreek ook met de kinderen af waar het verhaal zich gaat afspelen en wat er gaat gebeuren. Waar begint het verhaal mee en hoe gaat het verhaal eindigen? De rollenkaarten kun je plastificeren en aan een ketting in de huishoek hangen of op een kroon plakken. Je kunt de kronen en kaarten hier downloaden.




Inspiratie

Hier vind je enkele voorbeelden van Kleurenmonsterhoeken


Onder het tabblad spel op deze website vind je meer achtergrondinformatie over de huishoek. Heb je zelf ook nog leuke suggesties? Laat dan een reactie achter!



© 2020 by juf Angelique. This website has been designed using resources from Freepik.com