Zoeken

Dino's: Huishoek

Bijgewerkt: nov 10

Kinderen vinden het heel fijn om rollenspel te spelen. Hiermee verwerken ze alle gebeurtenissen en indrukken die ze meekrijgen.

In deze blog geef ik je suggesties voor rijk rollenspel in je huis-/themahoek bij het thema dino's. Laat je hoek, om nog meer betrokkenheid te creëren, altijd zoveel mogelijk door de kinderen zelf inrichten. Maak hiervoor eerst samen een lijstje.

Wat hoort er in een dinohoek? Wat heb je daar voor nodig? Laat de kinderen deze spullen zelf meenemen en/of maken van kosteloze knutsel-/bouwmaterialen.


Een dinogrot/landschap

Algemeen:

Voor deze hoek kun je de bestaande huishoek, bijvoorbeeld met een lap of zeil erover gebruiken of hang groene slierten crêpepapier en netten met grote bladeren boven de hoek. De LÖVA bedhemel van IKEA is ook goed te gebruiken.

Maak een achtergrond waarop een dino landschap of een vulkaan is afgebeeld (bijv. een groepswerk van de kinderen).

Maak samen een vulkaan, bijvoorbeeld van karton, linten aan het plafond of een hoepel, die je schuin naar beneden spant, een wigwamtent of een grote doos met een kleed erover.

Het vuur kan gemaakt worden van crêpepapier, stof en een lichtsnoer.

Kleed de hoek verder aan met een stuk grastapijt, bladeren, keien, boomstronken.

Creëer ook eens een waterval van lappen stof en slierten crêpepapier.

Zet dino's neer en hang vliegende dino's aan het plafond.

Een bak met zand, veren, papiersnippers, hooi of houtzaagsel en takken (bijv. een plastic zandbak) en plastic of papier mache eieren kan als nest dienen voor de dino's.

Plak pootafdrukken van dino's (met daarin bijv. letters of cijfers) in een spoor naar de hoek. Of maak een rivier van zeil en keien richting de dinogrot.


Je kunt ook een grote tafel met een lap erover gebruiken of een tent of een grote doos (waar de kinderen in passen) en deze bekleden met een lap of stukken bruin kraftpapier.

Plak een stukje grastapijt, vilt of mos op de bodem.

Versier de doos met grote bladeren.

Hang er eventueel ook lichtjes in.


Spel: De kinderen kunnen in deze hoek het opgraven van dino's uitspelen en zich verdiepen in verschillende dino's.

Om de kinderen tot spel te stimuleren kun je van tevoren bespreken:

  • Hoe leefden de dino's?

  • Hoe zag hun leefgebied eruit?

  • Wat hadden ze nodig om te kunnen leven?


Materialen:

  • Bladeren (op de grond en aan het plafond)

  • Boeken over dino's

  • Boomstronken

  • Botten (echte of geplastificeerde)

  • Eieren

  • Groeimeter in de vorm van een dino

  • Handpoppen van dino's

  • Hooi

  • Houtzaagsel

  • Keien

  • Kwastje

  • Lappen

  • Mos

  • Netten

  • Pincet

  • Plattegrond (waar liggen botten begraven?)

  • Pluchen dino's

  • Pootafdrukken

  • Schepjes

  • Takken

  • Varens, palmbomen en klimop (plastic of geknutseld)

  • Vergrootglas

  • Verkleedkleding: Dinopakken, helm, jas voor de archeoloog.


Verbindingen met andere hoeken:

De dinogrot en/of het dinolandschap biedt niet alleen stof voor rollenspel. Maak deze hoek onderdeel van een groter geheel, door verbindingen te maken met andere hoeken, zoals:

  • De bouwhoek/constructie: Laat de kinderen een dinonest maken van takken..

  • De zand-/watertafel: Zet de zandtafel eens in je themahoek. Doe er zand in, zodat de kinderen er dinoskeletten en fossielen kunnen opgraven.

  • De teken-/knutselhoek: Laat de kinderen allerlei attributen zelf maken.

  • De taalhoek: Laat de kinderen voorafgaande aan het spel zelf het script in 4-6 belangrijke scenes tekenen of kernwoorden stempelen en deze op de materialen in de huishoek plakken.

  • De ontdekhoek: Leg een wereldbol/-kaart, zoekkaarten en informatieve boeken neer over dino's. Leg ook onderzoekinstrumenten neer, zoals een vergrootglas en een verrekijker.

  • De rekenhoek: Laat de kinderen een plattegrond maken (waar liggen de dino's begraven?). Lok gecijferdheid in je themahoek uit met een groeimeter en meetinstrumenten.

  • De IPad: Laat de kinderen foto's of een filmpje van het spel maken. Maak een QR code van het filmpje, zodat kinderen de filmpjes ook terug kunnen kijken.

Een dinomuseum

Algemeen:

Voor deze hoek zijn niet veel aanpassingen nodig.

Je kunt er je bestaande huishoek voor gebruiken en deze uitbreiden met kasten en tafels , met lappen er overheen, waarop de kinderen van alles uit kunnen stallen.

Brainstorm samen met de kinderen wat er allemaal te zien moet zijn in het museum.

Laat de kinderen zelf materialen verzamelen om tentoon te stellen.

Creëer zalen met verschillende onderwerpen met behulp van etiketten, zoals een zaal over de soorten dino’s, opgravingen enz...

Als de basis van het museum staat kun je dit eventueel ook nog uitbreiden met een souvenirwinkeltje en/of een restaurant.


Spel: De kinderen kunnen in deze hoek een bezoek aan een dino-museum uitspelen.

Ze kunnen toegangskaartjes maken en verkopen.

In het winkeltje kunnen de kinderen allerlei spulletjes rondom dino’s verkopen.

In het restaurant kunnen de kinderen een kopje koffie/thee met wat lekkers kopen.

Open het museum feestelijk door een lint door te knippen.

Nodig ouders uit om het museum te bezoeken en laat de kinderen zelf programmaboekjes en kaartjes maken en verkopen en hun ouders rondleiden.

Leg nummers bij de items, zodat er een vaste route kan worden gelopen. Bespreek van tevoren een prijs voor de entree en laat de kinderen dit met echt geld afrekenen. Bekijk van tevoren hoe de munten eruit zien.


Om de kinderen tot spel te stimuleren kun je van tevoren bespreken:

  • Wie is er wel eens in een museum geweest? Wat is er allemaal te zien?

  • Hoe komt het museum aan de dino spullen?

  • Waar moet je een toegangskaartje kopen?

  • Zijn de kaartjes voor volwassenen en kinderen even duur?

  • Hoe zit het systeem van kopen en betalen in elkaar?


Materialen:

  • Afbeeldingen van dino's met informatie

  • Boeken over dino's

  • Bord met openingstijden

  • Botten

  • Dino-ei

  • Dinoskelet

  • Folder

  • Fossielen

  • Geld

  • Kaart van waar de dino's leefden

  • Kassa

  • Knutselwerken van de kinderen

  • Letters "Museum"

  • Lint en schaar om het museum te openen

  • Naamkaartjes bij alle voorwerpen

  • Open/dicht kaartje

  • Plattegrond van het museum

  • Plastic dino's

  • Pluchen dino's

  • Portemonnee

  • Prijskaartjes

  • Prijslijst

  • Speurtocht

  • Takken

  • Tekeningen van de kinderen

  • Telefoon

  • Toegangskaartjes

  • Vulkaan

  • Welkombord

  • Zoekkaart

Op deze website vind je leuke materialen om je museum in te richten.

de klas van juf Linda

Juf Anja

Little owl resources

Primary Treasure Chest

Teachers pay teachers (1)

Teachers pay teachers (2)

Teachers pay teachers (3)

Twinkl


Verbindingen met andere hoeken:

Het museum biedt niet alleen stof voor rollenspel. Maak deze hoek onderdeel van een groter geheel, door verbindingen te leggen met andere hoeken, zoals:

  • De bouwhoek/constructie: Laat de kinderen kasten bouwen, waarop alles kan staan of laat ze een groot dinoskelet van rollen construeren.

  • De zand-/watertafel: Zet de zandtafel eens in je themahoek. Doe er zand, fossielen en botten in.

  • De teken-/knutselhoek: Laat de kinderen allerlei attributen zelf maken.

  • De taalhoek: Laat de kinderen voorafgaande aan het spel zelf het script in 4-6 belangrijke scenes tekenen, de naam van het museum, folders, een open/dicht kaart, posters, een welkombord en entreebewijzen maken of kernwoorden stempelen en deze op de materialen in de huishoek plakken. Verrijk de themahoek met schrijf-/lettermaterialen.

  • De ontdekhoek: Leg een wereldbol/-kaart, zoekkaarten en informatieve boeken neer over dino's. Leg ook onderzoekinstrumenten neer, zoals een vergrootglas en een verrekijker.

  • De rekenhoek: Laat de kinderen een plattegrond, prijskaartjes, een prijslijst, een bord met de openingstijden en een klok met daarop de openingstijden maken. Daag in je themahoek de voorbereidende gecijferdheid uit met: een kassa, een klok, geld, een telefoon, computer, een rekenmachine en etiketten voor de kasten/afdelingen van het museum (sorteren)

  • De IPad: Laat de kinderen foto's of een filmpje van het spel maken. Maak een QR code van het filmpje, zodat kinderen de filmpjes ook terug kunnen kijken.

Een onderzoek plek

Algemeen: Richt de huishoek in als onderzoek plek, waar de archeologen/paleontologen hun werk kunnen doen. Leg een spoor van dino pootafdrukken vanuit de hoek. De kinderen kunnen dit spoor bijvoorbeeld volgen naar weer een nieuwe plek voor een onderzoek. Combineer het spel met de zandtafel, alwaar de onderzoekers opgravingen kunnen doen.


Spel: De kinderen kunnen in deze hoek het opgraven van dino's uitspelen, zich verdiepen in verschillende dino's en het vak paleontologie verkennen.

De paleontologen maken de botten met een kwast schoon.

Met hun camera maken ze er foto's van. Verstop overal in de klas dino's en laat de kinderen er naar op zoek gaan en deze op hun zoekkaart aftekenen.

De kinderen maken ook een zijstapje naar de geoloog en onderzoeken stenen.

Ze kunnen ze bestuderen, wassen, sorteren en wegen.

Om de kinderen tot spel te stimuleren kun je van tevoren bespreken:

  • Wat doet een archeoloog/paleontoloog?

  • Hoe ziet een archeoloog/paleontoloog eruit? Wat draagt hij/zij?

  • Hoe word je een archeoloog/paleontoloog?

  • Wat gebruikt hij/zij voor instrumenten? Waarom? (Kwast, hamer, schepje, vergrootglas, truweel, emmer, pincet)

  • Wat vindt een paleontoloog zoal?


Materialen:

  • Boeken over stenen, fossielen of dino's

  • Botten: echte of geplastificeerde (leg er bijv. vuilniszakken en nat zand onder)

  • Camera

  • Dinoskelet

  • Emmer

  • Fossielen

  • Hamer

  • Kwasten

  • Microscoop

  • Pincetten

  • Plastic dino's

  • Plattegrond

  • Pluche dino's

  • Schepjes

  • Stappenplan: Hoe gaat een opgraver te werk?

  • Stenen

  • Truwelen

  • Vergrootglazen

  • Verkleedkleding: Helm, jasje, veiligheidsbril

  • Weegschaal

Op de volgende websites vind je handige materialen voor een onderzoekplek:

Klasvanjuflinda

Pre-K pages

Teachers pay Teachers (1)

Teachers pay Teachers (2)

Teachers pay Teachers (3)

Teachers pay Teachers (4)

Teachers pay teachers (5)

Teachers pay teachers (6)

Twinkl


Verbindingen met andere hoeken:

De onderzoekplek biedt niet alleen stof voor rollenspel. Maak deze hoek onderdeel van een groter geheel, door verbindingen te leggen met andere hoeken, zoals:

  • De bouw-/constructiehoek: Laat de kinderen fossielen of dino’s in ijs uithakken.

  • De zand-/watertafel: Zet de zandtafel eens in je themahoek. Doe er zand in, zodat de kinderen kunnen opgraven en onderzoeken of doe er water in en laat de kinderen er stenen in wassen en onderzoeken.

  • De teken-/knutselhoek: Laat de kinderen allerlei attributen zelf maken.

  • De taalhoek: Laat de kinderen voorafgaande aan het spel zelf het script in 4-6 belangrijke scenes tekenen, een onderzoeksrapport maken of kernwoorden stempelen en deze op de materialen in de huishoek plakken. Verrijk de themahoek met schrijf-/lettermaterialen.

  • De ontdekhoek: Leg een wereldbol/-kaart, zoekkaarten en informatieve boeken neer over opgravingen. Leg onderzoekinstrumenten neer, zoals een microscoop, vergrootglas en verrekijker.

  • De rekenhoek: Laat de kinderen een plattegrond maken. Daag in je themahoek de voorbereidende gecijferdheid uit met: meetinstrumenten, mandjes met etiketten voor de instrumenten (sorteren), een weegschaal, weegkaartjes en telkaarten.

  • De IPad: Laat de kinderen foto's of een filmpje van het spel maken. Maak een QR code van het filmpje, zodat kinderen de filmpjes ook terug kunnen kijken.

Spelscripts:

Wanneer kinderen moeite hebben om uit de fase van het experimenteren te komen, bijvoorbeeld omdat zij zelfsturing missen, kan het nodig zijn om een spelscript aan te reiken die hen helpt om wel tot spelscenario’s te komen met duidelijke rollen en regels.

Een spelscript begint meestal in de kring. Je verkent eerst het thema met de kinderen.

Laat leerlingen zoveel mogelijk actief meedenken over het script, de materialen en inrichting. Vanuit hier ontstaan vaak al spelideeën. Een spelscript kan ook tijdens het spel zelf ontstaan. Ga hiervoor met een klein groepje naar de huishoek.


Suggesties voor spelscripts:

  • Hang afbeeldingen uit een boek op, zodat de kinderen het verhaal kunnen naspelen.

  • Teken een spelscenario.

  • Help de kinderen door middel van wie-waar-wat kaarten om ze structuur in het spel te bieden en zo tot spelscenario’s te komen met duidelijke rollen en regels. Zo weten de kinderen beter welke rollen ze zouden kunnen spelen en hebben zij een geheugensteuntje om in hun rol te blijven. Spreek af wie ze gaan zijn en verken samen de inhoud en mogelijkheden bij deze rol. Bijv. Wat doet een archeoloog? Welke spullen gebruikt een archeoloog? Spreek ook met de kinderen af waar het verhaal zich gaat afspelen en wat er gaat gebeuren. Waar begint het verhaal mee en hoe gaat het verhaal eindigen? De rollenkaarten kun je plastificeren en aan een ketting in de huishoek hangen of op een kroon plakken. Je kunt de kaarten hier downloaden.


Wie?-kaarten die je bij dit thema kunt gebruiken:

Inspiratie

Hier vind je voorbeelden van dino grotten

Hier vind je voorbeelden van een dino-museum hoek.

Hier vind je voorbeelden van een onderzoekplek.

Je kunt natuurlijk ook een combinatie van de hoeken maken. Bijv. een Jurassic Park, waar een dinolandschap en onderzoekplek samenkomen of een dinomuseum met onderzoekplek.


Onder het tabblad spel op deze website vind je meer achtergrondinformatie over het spel in de huishoek. Heb je zelf ook nog leuke suggesties? Laat dan een reactie achter!





© 2020 by juf Angelique. This website has been designed using resources from Freepik.com