Zoeken

Digitale geletterdheid: De Bee Bot

Bijgewerkt: mrt 15

In deze blog vertel ik je meer over het gebruik van een Bee Bot in groep 1-2.


Computational thinking

Computational thinking is een hippe term voor programmeren: de taal van een computer leren begrijpen. Programmeren is één van de vaardigheden die in de toekomst nog belangrijker gaat worden. Tijdens het programmeren ontwikkelt de kleuter ook andere 21e -eeuwse vaardigheden, zoals het creatief denken, probleem oplossen en samenwerken. Een computer denkt eigenlijk heel simpel. Als we willen dat een computer iets gaat doen dan moeten wij aangeven hoe de computer dat moet doen. Programmeren klinkt ook veel moeilijker dan het is. Je kunt het namelijk ook zonder computer of materialen.

Nadenken over welke stappen je bijvoorbeeld moet zetten als je je jas aan wilt trekken is ook al programmeren. Voor een kleuter is programmeren op een computer sowieso nog veel te abstract. Een kleuter oefent deze vaardigheid met concrete materialen. Bijvoorbeeld met bewegende robots die geprogrammeerd kunnen worden, zoals de Bee Bot.

De Bee Bot

Internet is een goede bron voor het vinden van digitaal lesmateriaal, maar je kan ook aan de slag met fysieke materialen in je klas, zoals robots.

In de onderbouw kun je bijv. de Bee Bot (richtprijs € 79,95) inzetten om computational thinking te stimuleren. De Bee Bot is een kindvriendelijke robot in de vorm van een bij en is makkelijk te gebruiken. Door met de Bee Bot aan de slag te gaan leren kinderen op een leuke wijze programmeren. Ook werk je aan het ruimtelijk inzicht en rekenwiskundeproblemen met de Bee Bot. Leerlingen kunnen de Beebot programmeren door knopjes in te drukken op zijn rug.


Om de Bee Bot te laten doen wat jij wilt moet je commando’s ingeven.

Deze commando’s zijn:

* Naar voren

* Naar achteren

* Draai naar links * Draai naar rechts Deze commando’s voer je boven op de knoppen van de Bee Bot in. Ook zitten er nog drie andere knoppen die je helpen bij het programmeren:

* Clear of kruisje: Hiermee wis je alle ingevoerde commando’s * Pauze of pauze teken: Hiermee pauzeer je de * Bee Bot Go: Hiermee start je de Bee Bot en gaat de Bee Bot de door jouw ingegeven commando’s uitvoeren.


Om de Bee Bot te kunnen gebruiken is het belangrijk dat de Bee Bot opgeladen is. Dit doe je door middel van een kabel welke je aan de computer kunt hangen of aan een USB oplader. Voor de Bee Bot is er ook een gratis app, die je hier kunt downloaden.

Wanneer je met de Bee Bot aan de slag gaat raad ik je aan om eerst zelf de Bee Bot goed door te krijgen. De kinderen hebben namelijk wel wat aansturing en gerichte opdrachten nodig om ermee aan de slag te gaan.

Als je de Bee Bot eenmaal goed doorhebt dan zou ik hem aanbieden in de kleine kring om de Bee Bot op die manier met de leerlingen verkennen.

Gebruik opdrachtkaarten en biedt het programmeren stapje voor stapje aan:

1. Eerst stap je voor stapje programmeren naar een bepaald vakje

2. Daarna een stukje rechtuit in een keer programmeren. 3. En vervolgens de hele route in een keer programmeren. Dit klinkt heel simpel maar je bent hier best wat tijd mee bezig. Wanneer kinderen al wat bekender zijn met de Bee Bot dan kunnen ze ook zelf met ideeën voor routes komen.

Je kunt de Bee Bot ook gecombineerd met andere materialen, zoals blokken of Kapla, gebruiken. Laat de kinderen daar bijvoorbeeld een parcours mee bouwen voor de Bee Bot.

En om het nog wat moeilijker te maken kun je ze in dat parcours ook tunnels laten bouwen, waar de Bee Bot onderdoor moet kunnen.


Een variant op de Bee Bot is de Blue Bot. Deze kun je niet alleen programmeren met de knoppen erop, maar ook met een iPad met een bluetooth verbinding! Alle matten die je ook voor de Bee bot hebt kun je ook voor de Blue bot gebruiken.


Op deze pagina vind je de Bee Bot, de Blue Bot en allerlei andere robots (met prijzen).



Heb jij nog andere leuke suggesties omtrent digitale geletterdheid, die je wilt delen?

Laat het me weten!

© 2019 by juf Angelique. This website has been designed using resources from Freepik.com