Zoeken
  • Juf Angelique

De Gruffalo: Bouwhoek (werkles)

Bijgewerkt op: 16 jan.

In deze blog geef ik je ideetjes voor de bouw-/constructiehoek bij het thema De Gruffalo.



Inrichting/materialen


Richt de bouwhoek bij voorkeur samen met de kinderen in.

Inventariseer wat er nodig is en laat de kinderen dit zoveel mogelijk zelf meenemen of maken. Het is misschien tijdrovender, maar het verhoogt de betrokkenheid enorm.

Denk bij het inrichten van de bouwhoek, naast het basismateriaal ook eens aan het gebruik van andere materialen dan alleen bouwmaterialen. Vul de bouwhoek bijvoorbeeld aan met:


Een ondergrond/achtergrond:

Denk hierbij aan:

  • Een stuk karton (eventueel met een omtrek erop getekend, waarop de kinderen moeten bouwen)

  • Een lap

  • Gekleurd papier

  • Zeil

  • Een stukje grasmat

  • Een stuk tapijt

  • Een spiegel

  • Zand

  • Een bak met zaagsel, hooi of stro

  • Een achtergrond met afbeeldingen uit het boek

  • Kleed de hoek aan met spullen uit het bos.


Personages: De Gruffalo, muis, uil, vos en slang.

  • Maak gebruik van knuffels, handpoppen, vingerpoppetjes of plastic poppetjes

  • Plastificeer afbeeldingen en bevestig deze op wc rolletjes of blokken.

  • Leg verkleedpakken neer om rollenspel in de bouwhoek te stimuleren.



Materialen waarmee de kinderen de leefomgeving van De Gruffalo kunnen nabouwen:

Denk hierbij aan:

  • Afbeeldingen uit het boek (gelamineerd) op blokken

  • Bladeren

  • Bomen

  • Boomschors

  • Boomstammen/schijven

  • Dennenappels

  • Eikels

  • Grasmatjes

  • Hazelnoten

  • Houtsnippers

  • Kastanjes

  • Keien

  • Mos

  • Planten

  • Plastic paddenstoelen

  • Rotsen

  • Stenen

  • Veren

  • Walnoten

  • Zaagsel

  • Zand

 

Zonder impressie geen expressie!


Constructief spel begint met inspiratie om de kinderen te prikkelen en om creativiteit op te roepen. Bij jonge kinderen start inspiratie altijd vanuit hun eigen interesse, belevingswereld en ervaring. Door ervoor te zorgen dat een bouwhoek daarbij aansluit, krijgt de hoek meer betekenis bij de kinderen. Onderzoek het onderwerp De Gruffalo daarom van tevoren met de kinderen, om hun voorkennis op te frissen of te verrijken.

Maak bijvoorbeeld een uitje naar het bos om de omgeving uit het boek in het echt te bekijken. Laat zien welke (nieuwe) materialen er in de bouwhoek staan en vraag eens wat je ermee kunt doen. Probeer de kinderen uit te dagen met zoveel mogelijk suggesties te komen. Vertel wat er in de bouwhoek gedaan kan worden en laat de kinderen ook zelf ideeën aanreiken. Demonstreer het spel. Bekijk visueel materiaal en geef deze een plekje in je hoek. Denk hierbij aan:

  • Afbeeldingen

  • Bouwtekeningen

  • Bouwvoorbeelden (ook van de kinderen zelf)

  • Boeken

  • Hoogtekaarten

  • Maquette

  • Plattegronden

  • Praatplaten

  • Posters

  • Schematische bouwvoorbeelden

  • Een tablet met foto's en filmpjes

  • Een bouwinspiratieboek over De Gruffalo met afbeeldingen, voorbeelden van bouwwerken en foto's van bouwwerken van de kinderen zelf.

  • Laat kinderen met de iPad door middel van foto’s van hun bouwwerk een stappenplan voor iemand anders maken, zodat andere kinderen het gebouw kunnen nabouwen en beperk het aantal foto's wat ze mogen maken (bijv. maximaal drie).

Gebruik beeldmateriaal vooral ter inspiratie en verrijking.

Laat de kinderen zoveel mogelijk zelf bouwen in plaats van namaken.

 

Uitdagingen


Spel is vrij van opdrachten. Wanneer we spreken van leren door te spelen, bedoelen we dat kinderen het geleerde moeten verwerken tijdens het spel, voor ze zich de nieuwe kennis en vaardigheden eigen maken en in een andere situatie kunnen gebruiken. Alleen vrij spel is dus nog geen onderwijs; het wordt pas onderwijs doordat de leerkracht invloed uitoefent op dat vrije spel en daarmee voorwaarden aanreikt om leerdoelen uit te lokken.

Uitlokken betekent echter niet hetzelfde als ervan uitgaan dat de kinderen deze leerdoelen ook oppikken. Als kinderen niet spelen wat jij door het toevoegen van deze voorwaarden had verwacht dan is dat helemaal niet erg. Die doelen en verwachtingen zitten vooral in je eigen hoofd en niet in het hoofd van de kinderen. Als kinderen spelen zijn ze eigenlijk doelloos bezig, dan gaat het meer om het proces, niet om het eindproduct.

Je moet je niet focussen op de resultaten en je verwachtingen, het kind altijd zoveel mogelijk zelf laten onderzoeken en ontdekken en datgene wat je probeert uit te lokken ook weer durven loslaten.


Wanneer kinderen daar in hun ontwikkeling aan toe zijn en doelgerichter constructief spel laten zien, kun je ze stimuleren door een bouwprobleem of een uitdaging te introduceren. Hiermee spreek je het oplossingsgericht denken van kinderen aan.

Deze problemen en uitdagingen kunnen ook geïntroduceerd worden met verhalen en/of prentenboeken. Of vertel met een handpop een verhaal met een opdracht erin en vraag wie er wil helpen. En maak dan achteraf als beloning de foto met de handpop erbij.

Of laat de Gruffalo een brief schrijven, waarin hij bijvoorbeeld vertelt dat hij na een storm in het bos geen plek meer heeft om te wonen. Kunnen de kinderen hem helpen?


Maak de problemen en uitdagingen wel het liefst zo min mogelijk visueel, omdat het kind dan al in een bepaalde richting geduwd wordt.

Maak liever opdrachtkaarten/kaartjes en vertel het kind wat erop staat.

Print deze opdrachtkaartjes uit en lamineer ze of hang ze op.


Uitdagingen die je zou kunnen toevoegen binnen dit thema zijn:

  • Bouw De Gruffalo, muis, uil, vos of slang (liggend of staand). Kleur deze eventueel in met gekleurde dopjes of stukjes mozaïek.

  • Bouw een bos voor de Gruffalo en zijn vrienden

  • Bouw een huis/hol voor de Gruffalo en zijn vrienden.

  • Bouwen met natuurlijke materialen, zoals boomstammen, bamboestokken, houtschijven, takken en stenen.

  • Bouw met boeken.


Koppel het bouwen aan motoriek:

  • Verstop de blokken in de zandtafel of een bak met houtsnippers, bladeren of nootjes. De kinderen gaan op zoek en doen daarbij allerlei sensorische ervaringen op.


Koppel het bouwen aan het buitenspel:

  • Laat de kinderen buiten met stoepkrijt blokken omtrekken en zo een grote bouwtekening van De Gruffalo maken.


Koppel het bouwen aan taal/geletterdheid:

  • Voeg materialen toe die taal en geletterdheid uitdagen, zoals schrijfmaterialen, een whiteboard, letters, letterblokken, letterkaarten, woordkaarten, wereldspelmateriaal, materialen die rollenspel uitdagen en (afbeeldingen van) prentenboeken die bouwen uitdagen.

  • Gebruik de bouw-/constructiematerialen om een verteltafel over de Gruffalo in te richten.

  • Laat de kinderen voor elke letter in een woord een blok neerleggen.

  • Plak letters op blokken en laat de kinderen er Gruffalo-woorden mee bouwen. Je kunt ook kant en klare letterblokken gebruiken.

  • Laat de kinderen woordkaarten uit het thema in hun constructieve spel gebruiken. Wanneer zij bijvoorbeeld een Gruffalo bouwen, dan kunnen zij de woordkaart op de Gruffalo plakken. Ze kunnen deze met papier, schrijfgerei en plakband natuurlijk ook zelf schrijven en opplakken.

  • Maak een Gruffalo schilderij van schuimblokken met een stukje klittenband erop. Als variatie kun je ook gebruik maken een whiteboard en stukjes magneettape aan de blokken bevestigen.


Koppel het bouwen aan digitale geletterdheid:

  • Voeg materialen toe die digitale geletterdheid uitdagen, zoals: een tablet, Bee Bot en ‘kraak de code’-kaarten.

  • Laat de kinderen een foto van hun bouwwerk maken en hang deze op in de hoek of doe de foto in een inspiratiemap.

  • Laat de kinderen foto's van het bouwproces maken, zodat er een stappenplan ontstaat.

  • Bouwmaterialen lenen zich ook uitstekend voor het maken van stopmotion filmpjes. De kinderen maken dan eerst een bouwwerk die ze als achtergrond kunnen gebruiken. Daarna gaan ze een verhaal bedenken. Stel hierbij vragen als: Wat gebeurt er eerst? Hoe gaat het verhaal verder? En hoe loopt het af? Dan is het tijd om te beginnen met het maken van het stopmotion filmpje. Hierbij kun je een stopmotion app gebruiken. Zorg ervoor dat de tablet stevig staat en niet van zijn plaats kan komen. In de app maak je een foto van elke opstelling. Vervolgens verschuif je de poppetjes of diertjes een klein stukje en maak je weer een foto. Zo ga je door, tot je het verhaal klaar is. De app zet alle foto’s achter elkaar. Als je dan op afspelen drukt, zie je het hele filmpje achter elkaar.


Koppel het bouwen aan visueel-/ruimtelijk waarnemen:

  • Voeg materialen toe die de visueel-/ruimtelijke ontwikkeling uitdagen, zoals: vormenkaarten, kleurenkaarten, een kleurendobbelsteen, een kompas, een vergrootglas, bouwvoorbeelden, bouwtekeningen, plattegronden, hoogtekaarten, een whiteboard, een fundament en spiegels.

  • Maak samen een identiek bouwwerk.

  • Oefen de ruimtelijke begrippen met bouwmaterialen. Het kind bouwt een hol en krijgt daarna opdrachten met de Gruffalo: Zet deze in, op, achter het hol enz... Je kunt ook twee kinderen naast elkaar zetten met een schot ertussen en elkaar opdrachten laten geven.

  • Bouw een voorbeeld vanaf een foto of bouwtekening na. Dit kan een ruimtelijk werk zijn, maar ook een platte op een grondplaat (bijv. mozaïeken met Lego).

  • Koppel het bouwen aan het maken van een bouwtekening of plattegrond. Verderop in deze blog lees je daar meer over.


Koppel het bouwen aan gecijferdheid:

  • Voeg materialen toe die gecijferdheid uitdagen, zoals: cijfers, cijferblokken, cijferkaarten, dobbelstenen en hoogtekaarten.

  • Koppel het bouwen aan telopdrachten, bijvoorbeeld: Bouw een slang van 20 blokken.

  • Geef de kinderen een grondplaat van een bos. Rol met een dobbelsteen en leg evenveel blokjes op je grondplaat. Wie heeft na 3x gooien de langste slang? Deze opdracht kun je moeilijker maken door verschillende cijfers op de grondplaat te noteren. Als het kind bijvoorbeeld 6 gooit, dan bouwt hij een slang van 6 blokjes. Als hij nog een keer 6 gooit is zijn beurt voorbij. Wie heeft als eerste alle cijfers vol?

  • Maak een bordspel van een grondplaat van Duplo of Lego en blokken. Laat de kinderen er het huis van de Gruffalo op bouwen en leg een pad van blokken neer. Iedere blok is een stapje vooruit. Gebruik personages uit het boek als pionnen. Laat de kinderen met een dobbelsteen gooien. Wie bereikt als eerste de finish? Variatie: schrijf op sommige vakjes een + met een cijfer en een – met een cijfer. Als een speler daarop komt moet hij nog zoveel plekken vooruit (+) of achteruit (-)

  • Geef de kinderen cijferkaarten (met of zonder de visuele ondersteuning van blokken) of laat ze met twee dobbelstenen rollen en laat ze slangen bouwen die even lang zijn als dat aantal.

  • Tel met hoeveel blokken je bouwwerk gebouwd is. Laat het kind het cijfer op een klein stukje papier schrijven en op het bouwwerk plaatsen. Een ander kind kan dan controleren of het klopt.

  • Rol met een dobbelsteen en leg blokken neer. Wie heeft na 3x gooien de langste slang? Of wie is er het eerst bij een slang van 20 blokken?

  • Maak op een grondplaat met Legostenen een raster van 3x3 vakken. Speel daarna 3 op een rij (boter kaas en eieren). Iedere speler krijgt een personage uit het boek van de Gruffalo om mee te spelen.


Koppel het bouwen aan tijdsbesef:

  • Voeg materialen toe die tijdsbesef uitdagen, zoals: een stopwatch, klokken, een stappenplan.

  • Maak foto's tijdens het bouwen en orden deze daarna. Maak er een stappenplan van. Deze kun je ophangen of in een boek met andere stappenplannen bewaren.


Koppel het bouwen aan logisch denken:

  • Voeg materialen toe, die logisch denken uitlokken, zoals een centimeter, een duimstok, een liniaal, een waterpas, een meetlint, een rolmaat, stroken en een weegschaal.

  • Meet je bouwwerk met allerlei meetmaterialen.

  • Maak een huis voor de Gruffalo dat groot is voor De Gruffalo.


Koppel het bouwen aan techniek:

  • Voeg materialen toe die techniek uitlokken, zoals: magneten, metselspullen en alternatieve bouwmaterialen, zoals dozen, rolletjes, (ijslolly)stokjes, bekers, wasknijpers, speelkaarten, rietjes enz.

  • Bouw twee torens en klem een vel papier tussen de torens. Beschijn deze van achter met een zaklamp om een schaduwtheater te creëren. Laat de kinderen het verhaal van de Gruffalo naspelen met poppetjes. Maak de schaduwpoppen van papier, die je op een satéprikker plakt.



Je kunt de kaarten hier downloaden.

 

Bouwtekeningen en plattegronden


Koppel het bouwen aan een bouwtekening of plattegrond om kinderen te laten oefenen met het nabouwen vanaf een voorbeeld op het platte vlak.

  • Hang foto's van bouwwerken, hoogtekaarten of schematische voorbeelden op om kinderen uit te dagen deze na te bouwen.

  • Hang bijvoorbeeld een whiteboard in je bouwhoek, zodat de kinderen eerst een bouwtekening/ontwerp kunnen maken. Of zet een schildersezel in je bouwhoek met voldoende grote tekenvellen en schetsmateriaal.

  • De kinderen kunnen hun ontwerp ook op (ruitjes)papier maken met tekenmaterialen, vouwblaadjes of omtrekken van blokken (vooraf of achteraf).

  • Je kunt de kinderen ook laten bouwen op een omtrek (getekend of met tape geplakt) of plattegrond. Om het nabouwen van een plattegrond iets makkelijker te maken, kun je samen met de kinderen een grondplaat maken met dezelfde indeling als die van de plattegrond, zodat de kinderen hun blokken daarop kunnen leggen.

  • Misschien zijn er ook al wel kinderen die zelf een plattegrond van hun eigen bouwwerk kunnen maken.

  • Laat kinderen ook eens samen werken en aan elkaar uitleggen waar de blokken moeten komen zonder op de kaarten te kijken.

Je kunt deze ontwerpformulieren en de voorkant voor een ontwerpmap hier downloaden

 

Inspiratie voor Duplo/Lego


Deze voorbeelden kun je hier downloaden


Meer bouw- en constructievoorbeelden van de Gruffalo vind je o.a. op: Pinterest

 

Op zoek naar meer?


Kijk voor meer suggesties ook eens op mijn Pinterest

Heb je zelf ook nog leuke suggesties?

Inspireer dan collega’s door jouw ideeën als reactie op deze blog te delen!


.







210 weergaven0 opmerkingen